Kristenforfølgelse gennemtrænger Libyen – dybt ind familier og vennekredse

Netop i denne tid har forfølgelsen nået et højdepunkt, da flere libyske kristne sidder i fængsel.

Der er en modreaktion mod islam i Libyen. Ifølge en meningsmåling fra 2019 beskrev hele 35,5 procent af landets 15–29-årige sig som ikke-religiøse. Foto: Rosen Ivanov Iliev/Shutterstock.

“Der har i nyere tid ikke været flere indfødte, libyske kristne end nu. Samtidig er forfølgelsen værre, end den har været længe.”

Det fortæller Ali, som vi her kalder ham af sikkerhedshensyn. Dansk Europamission har støttet Ali og hans teams arbejde i fem år. Ali er en stærk mand, men man kan mærke, at han bliver berørt, når han taler om libyske kristnes lidelser.

Flest kristne blandt gæstearbejderne

Ifølge World Religion Database ved Bosten Universitet var der 36.000 kristne i Libyen i 2020. Langt størstedelen er dog kristne gæstearbejdere fra lande som Egypten, Filippinerne og lande syd for Sahara. De har kirker, hvor de lovligt kan mødes. Antallet af muslimer, der er blevet kristne, kan muligvis være nogle hundreder, men Ali kender kun personligt til omkring 70 konvertitkristne.

“Ifølge officielle statistikker er der ingen konvertitkristne i Libyen. Libyen er overvejende et sunnimuslimsk land, og det er forbundet med dødsstraf at konvertere til den kristne tro.”

Siden landets mangeårige leder, Muammar Gadaffi, med Vestens støtte blev fjernet fra magten i 2011, har de to regeringer kæmpet om magten i Libyen, den ene med base i Tripoli og den anden i Tobruk. ”Det er et paradoks, at Europa og USA støtter Tripoli-regeringen, selvom den ikke sikrer trosfrihed,” tilføjer Ali med undren i blikket.

Militante islamister indfører sharia

I denne spændte situation med mangel på legitime myndigheder opstår der et magttomrum, hvor yderligtgående, militante salafistiske bevægelser kan spille en stor rolle. Både i den østlige og vestlige del af landet er politi- og efterretningsopgaver delvist uddelegeret til sådanne grupper. Der er også eksempler på, at de agerer moralpoliti ved at kræve kønsopdeling ved offentlige samlinger, forbyder salg af visse bøger og kræver, at kvinder klæder sig islamisk.

Ikke kun kristne, men også ateister, feminister og humanister risikerer forfølgelse. “De indfører islamisk lov i samfundet,” udbryder Ali. “De militante salafister fører en langsigtet kampagne for at afsløre libyske kristne. De sporer konvertitter ved systematisk at gennemgå telefoner, tjekke kontakter og indsamle informationer.”

Overgiver kristne familiemedlemmer til politiet

Forfølgelsen er ikke kun fra islamister, men griber dybt ind i familier og vennekredse.

“Et eksempel er en mand, hvor onklen stak sin nevø med en kniv, fordi han var blevet kristen. Han fik lov til at ligge i sit eget blod på sit værelse. Det lykkedes ham at ringe til en kammerat, der kom med sin far. Kammeratens far havde gennemslagskraft nok til at få ham med på sygehuset, hvor han blev behandlet. Da han kom hjem, undgik familien ham og talte negativt til ham, selv hans mor. Da han gik udenfor, så han, at familien havde slået hans hund ihjel. Familien troede, at han var blevet kristen, fordi en ond ånd var blevet overført fra hunden til ham.”

”Undergrundskirken vokser trods forfølgelsen […] vi kan se,
at mange libyere er tørstige og gerne vil høre om Jesus.
Vores udfordring består i at få oplært de nye troende.”

“Jeg gav sjælesorg til den unge mand,” fortæller Ali med et omsorgsfuldt smil. “Jeg fortalte ham: ”Intet kan rive dig ud af Guds kærlighed. Jesus slipper dig aldrig. Bed Jesus give dig styrke.” Han begyndte lige så stille at søge Jesus igen og fik gjort sin uddannelse færdig.”

“Man kan miste arbejde og venner, hvis man bliver kristen. På grund af normer tør mange ikke andet end at slå hånden af konvertitter. Der er et eksempel på, at en familie selv overgav en datter til det hemmelige politi, fordi hun var blevet kristen. Konvertitter har ingen steder at gemme sig i Libyen.”

Modreaktion og vækst i undergrundskirken

Men der er en modreaktion mod islam i det libyske samfund. Ifølge meningsmålingen Arab Barometer fra 2019 beskrev hele 35,5% af de 15-29-årige i Libyen sig som ikke-religiøse.

“Mange unge hader islam. Når de hører en imam sige, at shorts og moderne frisurer er forbudt, at kvinder er mindre værd end mænd og polygami er tilladt, tænker mange unge, at imamerne lever på en anden planet. De islamiske lærde gør det hele værre for islam med deres religiøse forklaringer på alting.”

“Undergrundskirken vokser trods forfølgelsen. Netop nu i denne tid, hvor flere af vore brødre er i fængsel, er troende forsigtige med at mødes ansigt til ansigt. Men vi kan se, at mange libyere er tørstige og gerne vil høre om Jesus. Vores udfordring består i at få oplært de nye troende.” “Bed for Libyen, bed for vort folk og bed for de troende,” slutter Ali.