Fortrydelse ser bagud og kommer altid for sent. Omvendelse ser fremad og foregår nu

Kære Anne

Jeg har været kristen i lang tid, og jeg vil gerne leve et liv, der bringer ære til Jesus, men jeg falder igen og igen i den fælde med tungens synder, som Jakob taler om. Jeg siger undskyld for at have brugt min tunge forkert, og jeg lover ikke at gøre det igen, men det virker, som om jeg ikke har kontrol, når jeg er frustreret eller vred. Det er ved at blive et stort problem i mit liv og forhold.

For nylig mistede jeg en meget nær ven på grund af min skarpe tunge. Jeg har skadet og mistet flere værdifulde relationer på grund af min skarpe tunge. Jeg håber, du kan give mig en praktisk, langsigtet bibelsk løsning, der vil hjælpe mig med at opbygge og vedligeholde de relationer, som jeg værdsætter.

Janni.


Kære Janni,

Mange kristne har kæmpet og kæmper stadig med dette store problem, forårsaget af det, Bibelen kalder et ‘lille’ lem af vores krop – tungen.

Ubibelsk fortrydelse

Det er godt, at du kan sige undskyld, men ved du, at ordet undskyld ikke bruges i Bibelen i den betydning, vi bruger det i dag? Undskyld er et ord, vi bruger, til beklagelse af ting, der allerede er gået galt. Fortrydelsen kommer ofte for sent og kan ikke gøre skaden god igen. Fortrydelse ser på fortiden, og Bibelen kalder det verdens sorg, som fører til døden. Det skyldes, at fortrydelse kun sjældent resulterer i ændret adfærd, og det fører til frustration og døden for menneskelige relationer.

Bibelsk omvendelse

Omvendelse er et bibelsk udtryk, der betyder forandring. Det begynder med beklagelse over ting, der er gjort eller gået galt, men det stopper ikke der. Det ser på fremtiden og arbejder på at forhindre, at det samme forkerte bliver sagt eller gjort næste gang.

Omvendelse på den anden side er et bibelsk udtryk, der indebærer forandring. Selvfølgelig begynder det med en undskyldning over ting, der er gjort eller gået galt, men det stopper ikke der. Det er en indstilling, der ser mod fremtiden og arbejder på at forhindre, at det samme forkerte bliver sagt eller gjort næste gang. Omvendelse kommer af gudsfrygt, og Bibelen siger, at gudsfrygten fører til liv.

Den forandring, gudsfrygten medfører, forårsager nemlig vækst i personen og liv i vedkommendes relationer. Et resultat af ægte omvendelse og ændret adfærd er nemlig, at man er i stand til både at danne og vedligeholde sine relationer. I dette svar på dit spørgsmål vil jeg se på omvendelse og ændret adfærd som en langsigtet løsning på den udfordring, du har med relationer på grund af din ”tunge”.

Jakob taler meget om tungen i sit lille brev, der dog siger så meget. Han siger i kapitel 3:2b: ”hvis en ikke fejler med sine ord, så er han en fuldkommen mand, i stand til også at holde hele sit legeme i tømme.”

Jakob kalder faktisk en person, der kan kontrollere sin tunge, for en perfekt person. Mon ikke vi alle ønsker at være perfekte? Her får vi et enkelt krav til det at blive perfekte, nemlig tungekontrol. Men det er lettere sagt end gjort. Det vil hjælpe at læse alt, hvad Jakob siger om tungen i sin bog. I de følgende vers kommer Jakob nærmere ind på det med tungens synder. Han siger i vers 3 til 10:

”Når vi lægger bidsel i munden på hestene, for at de skal lystre os, styrer vi dermed hele deres krop. Tænk også på, at skibene, der er så store og tilmed drives frem af hårde vinde, styres af et ganske lille ror, hvorhen styrmanden vil; på samme måde er tungen kun en lille legemsdel, men kan prale af stor magt.

Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen er en ild. Som selve den uretfærdige verden sidder tungen blandt vore lemmer; den smitter hele legemet og sætter tilværelsens hjul i brand og er selv sat i brand af Helvede. For enhver art af vilde dyr og fugle, krybdyr og havdyr kan tæmmes og er blevet tæmmet af mennesket; men tungen kan intet menneske tæmme, den er ustandselig på færde med sin ondskab og fuld af dødbringende gift.

Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder både velsignelse og forbandelse. Mine brødre, sådan bør det ikke være.”

Stramme tøjler

I kapitel 1 vers 26 giver Jakob en meget alvorlig advarsel til alle religiøse mennesker, især de kristne, han skriver til. Han siger: ”Den, der mener at dyrke Gud, men ikke tøjler sin tunge, fører sig selv bag lyset; hans gudsdyrkelse er intet værd.”

Bemærk her, at Jakob taler om at ”tøjle sin tunge”. Det handler om at holde den i skak. De, der opfatter sig selv som religiøse og alligevel ikke holder tungen i skak, bedrager sig selv, og deres religion er værdiløs. Sammen med afsnittet fra kap. 3 tegner Jakob her et stærkt billede med sit ordvalg. Han taler om at bruge stramme tøjler. Forestil dig, hvordan en stærk hest bliver holdt tilbage ved hjælp af grimen og biddet i munden. Rytteren bruger den stramme tøjle, mens hesten trækker for at kunne gå fremad.

Tøjlen er i stand til at holde den enorme styrke tilbage, der trækker i den modsatte (forkerte) retning. Rytteren har kun en brøkdel af hestens vægt og styrke, men med grimen og biddet på plads i hestens mund trækkes tøjlerne tilbage, og så er det kæmpestore, stærke dyr ikke i stand til at komme fremad. Uden grime og bidsel virker tøjlerne ikke. Disse tre komponenter skal arbejde sammen for at kontrollere den stærke hest. Jeg kan godt lide at tænke på disse tre komponenter som Guds ord, Helligånden og den menneskelige vilje.

Bemærk her, at Jakob taler om at ”tøjle sin tunge”.
Det handler om at holde den i skak.
De, der opfatter sig selv som religiøse
og alligevel ikke holder tungen i skak,
bedrager sig selv, og deres religion er værdiløs.

David siger i Salme 119:11 – ”Jeg har gemt dit ord i mit hjerte, så jeg ikke synder mod dig.” I fristelsens time minder Helligånden os om det Guds ord, vi har læst, mediteret over og måske lært udenad. Når dette sker, kommer vores menneskelige vilje i spil, og vi bruger den til at overvinde fristelser ved Guds ord. Fristelsen eller vore egne stærke ønsker om at gøre det, vi har lyst til i øjeblikket, presser nemlig på – ligesom hesten, der bare vil fremad.

Denne strategi gælder for enhver form for fristelse; i dit tilfælde fristelsen til at sige det første, du kommer til at tænke på, når nogen har trådt dig over tæerne eller såret dig på en eller anden måde.

I fristelsens time minder Helligånden os om det Guds ord,
vi har læst, mediteret over og måske lært udenad.

Hvad siger Bibelen?

Det første skridt må være at læse, hvad Bibelen siger om tungen. Gør det til en vane at læse Jakobs ord om tungen hver dag i et par måneder. Lad disse skriftsteder slå rod i dit hjerte, så de kan bære frugt, når tiden er moden, og der igen opstår en situation, som frister dig til at slå fra dig med tungens hjælp. En anden god øvelse, der virker effektivt, er at læse et kapitel i Ordsprogenes Bog hver dag og understrege eller tage noter fra alle versene om tungen og dens ord.

Der er 31 kapitler i Ordsprogenes Bog, og efter en måneds tid burde du have en god samling af skriftsteder, der taler om fordelene ved at tale med visdom, værdien af ​​ikke at sige alt, hvad der falder dig ind, og faren ved ikke at tænke sig om, før man taler. Det handler også om, hvor meget skade det kan gøre at bruge den forkerte tone, når man taler, det meningsløse i at udtrykke vrede uden at overveje virkningen af ​​dine ord. Disse og flere andre udvalgte guldkorn om Guds perspektiv på tungen og ordene kan du finde i Bibelen, især i Ordsprogenes Bog.

Bed om Helligåndens vejledning

Brug denne skriftsamling som daglig læsning i flere måneder i træk, og bed Helligånden om at minde dig om det særlige skriftsted, du skal fokusere på og bruge i de tider, hvor du fristes til at slå fra dig med tungen. Gør det, indtil du ser en ændring i din adfærd. Efterhånden som Guds ord slår rod i dit hjerte, og Helligånden minder dig om det passende skriftsted for hver fristelse, vil du opdage, at du gradvist lader Ordet blive kød i dig, og der vil uden tvivl ske en gradvis forandring.

Vi læser i Johannesevangeliet 1:14, at Ordet blev kød i Jesus, som tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, fuld af nåde og sandhed. Jeg forsikrer dig om, at når du tillader Guds ord at blive levende i dit liv, vil hans herlighed blive set i dig, og mennesker omkring dig vil opleve Jesu nåde, der lever gennem dig ved sandheden i hans ord. Jeg håber, at dette hjælper, og beder til, at du også vil kunne genoprette det venskab, du har mistet på grund af din skarpe tunge. Jeg ønsker dig alt det bedste med projektet.

Kærlig hilsen
Anne