At læse første Mosebog ifølge New York bestsellerforfatter
”Jeg kender ingen anden litteratur, bortset fra visse af Shakespeares sene skuespil, der ophøjer nåden, som denne bog gør. Josefs brødre har i årevis ruget over, hvor frygteligt de har gjort ham og deres far fortræd. Men selv i deres mørkeste øjeblikke har de næppe set for sig, at Josef selv, iklædt magt og styrke, ville ende med at stå med deres liv i sine hænder”. s.272.
Marilynne Robinson har skrevet denne bog, som er blevet en New York Times-bestseller, og er rost til skyerne af bl.a. The Daily Telegraph, som beskriver den som ”Et værk af enestående visdom og fantasi: en ægte model for, hvordan man læser den bibelske tekst”. Der er da bestemt også grund til at fremhæve kvaliteterne i Robinsons bibelfortolkninger. Hendes litterære baggrund gør, at hun har et skarpt øje for teksternes virkemidler, som de kommer til udtryk i gentagelser, paralleliseringer, intertekstuelle referencer og en lang række af andre velkendte greb. Hun er heller ikke en novice på det teologiske felt. Med stor indsigt bevæger hun sig imellem forskellige antagelser, som har haft afgørende betydning for bibellæsningen og teologien igennem århundreder. Når det er sagt, er også hun af den opfattelse, at historierne først og fremmest er historier. Der er ingen, der ved, om de rent faktisk har fundet sted, eller hvor meget der har rod i den virkelige historie, mener hun. Jeg kan derfor ikke tilslutte mig The Daily Telegraphs vurdering, ikke fordi det kan bevises, at Bibelens historier også er virkeligheden, men fordi Bibelen, for mig er Guds ord.
Det til trods er Robinson fremragende, når det kommer til at vise Bibelens enestående karakter, som den realistiske gengivelse af Guds handlen med sin elskede skabning.
Skarpt øje for tekstlæsningen
Bibelen er, til forskel fra samtlige antikkens myter og helligskrifter, en skildring af mennesket som kronen på Guds skaberværk, men også en skabning, der er fejlbehæftet, uretfærdig, ukærlig og så videre, men det til trods stadig elsket af Gud. Første Mosebog er en udvælgelseshistorie, som der findes mange andre af, men Bibelens pointe er, at Guds udvalgte skal bringe velsignelse til alle folk. Gang på gang viser Gud sin nåde.
Det er sådanne træk, som Robinson formår at belyse på fremragende vis. Når man andre steder kan læse om GT’s hellige og retfærdige Gud i modsætning til den nådige og kærlige Gud fader i NT, gør hendes skarpe øje for tekstlæsningen på dens egne præmisser, at Guds grundlæggende hensigter med sin skabning ikke fremstår i et modsætningsforhold. Gud er i går, i dag og til evig tid den samme, også i Robinsons læsning.
Robinsons syn på de bibelske beretninger
Ambivalensen kommer til, når hun for eksempel behandler syndfloden – den hebræiske version af oversvømmelsen – som hun kalder den med henvisning til Gilgamesh epos, som også omhandler en voldsom oversvømmelse og har en række detaljer til fælles med Bibelens beretning. Her opfatter hun den bogstavelige læsning som fanatisme og omtaler ekspeditioner til Ararat bjerg som noget, der hører fanatikere til. Det er nemlig, efter hendes opfattelse, en meget veltilrettelagt kommentar til datidens mest kendte katastrofeberetning og ikke en virkelig skildring af Guds retfærdige dom over en ond menneskehed. Hertil er jeg både fuld af beundring for hendes evne til at fortolke en vanskelig tekst, sådan at den viser Guds godhed, men jeg kan ikke tilslutte mig den rene litterære tekstlæsning, hvor teksten i bund og grund er fiktion, og hvor det i bedste fald er en kuriositet, hvis noget er hentet direkte fra de virkelige begivenheder. Vores forståelse af hellighed er for forskellig. Alligevel er det en berigelse at læse en indsigtsfuld fortolkning af de velkendte historier fra bøgernes bog.
Marilynne Robinson: Fra begyndelsen – At læse første Mosebog
284 sider. 299,95 kr. Bibelselskabets Forlag