Endnu en dag efter dommedag

Efter den pragtfulde The Road kommer endnu en post-dommedagsfortælling om kampen for overlevelse i et ødeland, der engang var Amerika.

Denzel Washington, der er kristen, har spillet adskillige roller, hvori troen har en særlig betydning – her i den rigeligt voldelige ”Book of Eli”, der nu er udommet direkte på dvd (still fra filmen: Sony Pictures)

Filmens helt, den stoiske Eli – spillet med gravitas af Denzel Washington -, er på en mission fra Gud. Med sig har han verdens sidste eksemplar af Bibelen i håbet om at finde et tilflugtssted, hvor han kan dele de ord, han bærer med sig. På sin vej sydpå støder han ind i en lille by, der med hård hånd styres af den fascistiske Carnegie. Carnegie har søgt efter Bogen, der vil give ham ikke blot fysisk magt over mennesker, men magt over deres sind, og han vil gøre alt for at få fingre i den.
Post-apokalyptiske film synes at være på mode disse dage. På samme måde som dens nære slægtning, katastrofe-filmen, er der noget i disse dystopier, der appellerer til den moderne seer. Destruktion af jorden, manglende tillid til politiske ideologier og troens forfald kendetegner genren, og der er noget vedholdende optimistisk i håbet om, at vi ikke selv går fortabt i ragnarok, men kan finde ukendt styrke og mod i selv den mørkeste time. The Book of Eli er historien om den slags helteskikkelse, vi har brug for at se; en mand, der bærer håbet i sig. Over for ham står vores værste mareridt: et menneske, der har overgivet sig til det laveste.

Hvordan tro kan bruges – og misbruges

The Book of Eli balancerer mellem disse to figurer, der som sort og hvidt præsenterer to måder at se religion på: Tro kan bruges til at inspirere, til at hjælpe og til at hele, eller det kan (mis)bruges til at manipulere og kontrollere. At filmen forsøger at håndtere begge sider, er en interessant vinkel i vore dages hjernedøde action-fokus og giver den kant. Desværre gør den udpenslede vold filmen en bjørnetjeneste, fordi volden i heltens hænder så ofte synes at stå i grel modsætning til de ord, der står i ”Elis bog”. Filmisk set lader The Book of Eli ikke noget tilbage at ønske. Det er en brutal verden, der lige dele fængsler og forarger, og rent stilmæssigt flyder billederne som blæk på en tegneserieskabers bord, men den mangler sin post-apokalypiske forgænger The Roads poetiske og fintfølende stemme, og derved mister den en masse. Hvis filmen havde tonet ned for selvtægtsmanden og i stedet skruet op for profeten, ville det have været en stærkere film.

The Book of Eli (DVD)
1 time 53 min.