Trængt højskole satser på mere PR

Dalende elevtal får omsider Luthersk Missions Højskole til at tænke i PR og aktiv rekruttering af nye elever.
Luthersk Missions Højskole har nu – efter 10 års dalende elevtilgang – afsat 30 procent af en stilling til rekruttering og PR.

H. Nymann Eriksen

– Tilstrømningen af elever er dalet de seneste 10 år. Det har betydet nogle økonomisk trange år for LMH, som i 2011 for første gang i flere år endelig har et lille overskud igen, lyder en pressemeddelelse.
Der er plads til mellem 60 og 70 elever på skolen, der har lidt over 80 år på bagen. Lige nu er skolen ved at afslutte et hold på 58 elever.
Det lyder ikke umiddelbart slemt?
– Nej, men det plejer heller ikke være forårsholdene, der er problemet; det er efterårsholdene. Her er der som regel kun 40 elever eller derunder, oplyser forretningsfører Bent Enevoldsen.

Skolen slankes

Men nu skal skuden vendes:
– Vi har slanket skolen, og det kan nu løbe rundt med færre elever end tidligere, siger forstander Henrik Nymann Eriksen.
– Men eleverne kommer ikke af sig selv mere, så nu har vi sat rekruttering på budgettet, så den samlede økonomi fortsat kan være sund.
Som en del af rekrutterings-indsatsen har LMH sat prisen for et højskoleophold ned, hvis man vælger at bo på dobbeltværelse.
Man kan desuden søge tilskud fra skolens elevstøttefond. Tilskuddet uddeles umiddelbart efter holdstart, og for efterårsholdet 2012 bliver det på mindst kr. 120.000,- oplyser Lmh.dk.
Dermed håber skolen, at flere elever får råd til at vælge et bibelskoleophold på LMH.
Men tilbuddet skal gøres kendt. Derfor den øgede satsning på PR.
To af de fastansatte lærere, Daniel Burgdorf og Christian Maymann, har fået opnormeret deres stillinger med hver 10 procent, som skal bruges på at rejse landet tyndt og besøge ungdomsforeninger.
De sidste 10 procent er brugt på Ditte Olsen, der dog fortsat er webredaktør i Luthersk Missions kommunikationsteam.