Makeover-effekten

En ny bølge har ramt landet, og vi har valgt at navngive den med det danske ord: Makeover. Vi ser alle udgaver af fænomenet: Udseendet, boligen, forholdet, børnene, økonomien, alt kan forandres og forbedres. For 50 år siden var der høj status i mandens arbejde, for 10 år siden var det begges karriere, men pilen drejer videre: Nu er der status i det, du ser med det blotte øje – udseendet og boligen.
Denne indre opvågningstilstand er helt unik. Hvis du ikke kan lide dig selv eller dit liv, så gør noget ved det. Hvor tit har vi ikke været bekymret for, at velfærden har lammet danskernes åndelighed? Men nu aktiveres og positiveres den indre dialog og dermed handlekraft. Det er et tegn på liv indeni.

Denne nye mentalitet får folk ud af fjernsynshulen og ind i fitnesscentret. Alle ønsker forandring, vi er født utilfredse, men nu lærer vi om, hvordan vi ændrer os selv eller vore omstændigheder.
En makeover er som at rive et plaster af. Såret bliver synligt og kommer under behandling. Danskerne er kloge nok til at vide, at en makeover ikke løser alle problemer, men man kan glæde sig over at krydse noget af på ønskelisten.

Men denne hurtige forandringsproces har også en bagside. Opsparing og investering erstattes af forbrug, fordi dagen i morgen findes ikke. Vi får at vide, at samfundsforskellene er væk. Alle kan låne penge, men uden rådgivning. Og her har kirken en fantastisk mulighed. Den kan skabe vækst gennem danskernes indre opvågning. Omfavn folk med alt, hvad de er. Imødekom deres ønske om forandring og forbedring og også deres mislykkede forsøg.
Halleluja for, at gospelkorene fik en oprejsning i 1990erne i den livlige musiks navn og stadig drager nye folk til. Men inden vi når 2010, bliver kirkens ugeprogram måske udvidet med aerobics-hold og privatøkonomi-kursus?