Fra Moses til Superman

”Superhelte kan lære os meget. At opføre os kærligt og retfærdigt, at sætte andre over os selv. I superhelteeventyr handler livet ikke bare om at vinde, som i fodbold, men om at være god. … At der med store kræfter følger et stort ansvar… At én person med mod kan gøre en verden til forskel.” s. 59-60

Kim Schou, der er er kendt fra DR og Kristeligt Dagblad, har netop udgivet en lille bitte bog med den spøjse titel Fra Moses til Superman – superheltenes religiøse rødder.
Det er måske ikke den mest oplagte forbindelse at trække, når man på den måde drager paralleller mellem den jødiske befrier, som i den danske bibel lægger navn til de fem første bøger, og så Superman og den bølge af superhelte, som optræder i den ene fantastiske fortælling efter den anden. Alligevel viser Schou på overbevisende vis, at de folk, som skabte Superman og mange af de andre superhelte, var dybt inspireret af jødisk/kristent kildegrundlag.
Historien om Moses, der reddes fra folkemordet på jødiske drengebørn, vokser op som fremmed hos den egyptiske prinsesse og ved hjælp af guddommelige tegn befrier sit folk og giver dem de ti bud, er tydeligvis inspiration til figuren Superman. Supermans planet Krypton er ved at gå under, han reddes og kommer til en fremmed planet og et fremmed folk, her vokser han op og bliver Jordens frelser. Og parallellerne er mange flere: Thor har hammeren Mjølner, Moses har Gudsstaven, Wonder Woman har sin sandhedslasso … Heltene træder til, når der er krise – krig, hungersnød, kaos – det gælder Dommerne i GT, Samson fx, der har overnaturlig styrke, men også en svaghed, håret, og det samme gælder Superman, som ligeledes har kryptonitten, der gør ham svag.
Superhelte fascinerer os
Men ud over at konstatere de åbenlyse ligheder mellem superhelte og historiske helte, mellem gamle mytologier (nordiske, romerske, græske osv.) og nye (Marvel og DC-Comics), så handler denne lille bog også om, hvad det er, der fascinerer os ved disse helte. Om hvordan superheltene fylder mere i en tid med krise og en tid, hvor verden afmystificeres, og hvor de store religioner mange steder taber terræn.
Med superhelten følger ærkeskurken og hele hans/hendes følge af ondskab, og kampen mellem disse projicerer den grundlæggende menneskelige kamp med ondskab og ødelæggelse. Naturkatastrofer, coronavirus, økonomisk ruin, psykologisk krigsførelse, sygdom, ulykke, ensomhed og isolation, sorg … listen er lang, og fjenden er ofte vanskelig eller umulig at bekæmpe for den enkelte. Superhelten, hvad enten han hedder Superman eller Moses, er menneskelig nok til at føle smerte, udfordres af dilemmaer og være udsat for prøvelser, men guddommelige nok – ikke mindst i sin karakter – til at overvinde alt det, der truer med at destruere ham/hende selv og resten af verden. Som forfatteren skriver afslutningsvist: ”Superhelte er moderne mytologi, halvguder i en (måske alt for) gudløs verden” s.68.
Tilbage til de første
skriftlige kilder
Disse fantastiske figurer kan spores helt tilbage til de første skriftlige kilder på Jorden, hvilket vidner om et menneskeligt behov for at tro. Tro på en virkelighed, hvor gud(erne) eksisterer, eller i det mindste en idealforestilling om nogle værdier, som vi som menneskehed er fælles om, selvom vi mange gange føler os overladt til os selv i de kampe, som vi står midt i. De er selvfølgelig også et udtryk for en underholdnings-industri, som siden 30’erne har spundet guld på fascinationen af det overmenneskelige – pointen er stadig, at der er en grund til, at vi fascineres. Der er en uafrystelig tanke dybt begravet i os som mennesker: Mon ikke der er noget større på spil i universet end det vi umiddelbart kan se?

Kim Schou & Mark Borello:
Fra Moses til Superman – superheltenes religiøse rødder
73 sider. 149,95 kr. Indbundet.
Forlaget Mellemgaard