Pakistansk filmskaber kæmper for kvinders og børns rettigheder
I 2021 vandt Wagma Feroz en pris for en dokumentar om en kristen kvinde. Nu har hun fået Stefanusprisen i Oslo.
– Hvis jeg laver film, kan folk blive inspireret til ændringer, siger Wagma Feroz, der netop har vundet Stefanusprisen for ”sit mod og sin vilje og evne til at vise en ny vej i et samfund, hvor mænd traditionelt har definitionsmagten”, mens kvinders og børns grundlæggende rettigheder står svagt.
”Show, don’t tell”
Sidste år modtog Wagma Feroz en pris på 3.500 dollar for den korte dokumentar She makes everything beautiful (Hun gør alle ting smukke) under Religious Freedom Film Competition, skriver Kristelig Pressekontor.
Dokumentaren fortæller om den kristne minoritetskvinde Sonia, som finder både arbejde og accept i en skønhedssalon, ejet af en muslimsk kvinde i byen Swat. Ejeren prøver dermed at overvinde de kulturelle og religiøse skillelinjer i et samfund, hvor kvinders ord kun tillægges meget lidt vægt. Feroz tror, at billeder og historier er mere effektive end mundtlige udredninger.
– Hvis jeg taler, vil folk ikke høre på mig, men hvis jeg laver film, kan de blive inspireret til ændringer. Derfor har teater og film været mine redskaber, og det er ikke tilfældige virkemidler for mig, siger Feroz til KPK. Hun er dog meget forsigtig i sit filmsprog og prøver at fremhæve det positive.
– Forskellige folkegrupper i min provins er imod hinaden og hinandens religion, så det er ualmindeligt, at kvinder med forskellig tro arbejder sammen. Men gennem min film viser jeg, at det er muligt, og så kan folk diskutere dette, siger hun.
Nye film
Stefanusprisen er på 10.000 euro, omkring 74.000 kroner. Beløbet er stort nok til, at Feroz kan lave flere korte film, blandt andet en film om en bahai-kvinde, der arbejder for muslimske børn og teenagere, men også inkluderer kristne og hinduer.
– Vi må vise sådanne eksempler, så vi kan ændre det etablerede, mener Wagma Feroz.
Hun har tidligere arbejdet med teater og fortæller om et af sine stykker, der fik en kvinde til at reflektere over børneægteskaber, som er meget udbredt i Pakistan.
– I teaterstykket så hun ”sig selv” og sin 11 år gamle datter og blev skamfuld over, at hun havde giftet henne bort, fortæller Wagma Feroz. Hun tror, at ændringerne vil komme lidt efter lidt: ”Det sker ikke gennem én film, men den, jeg har lavet, kan bidrage til at starte dialoger og diskussioner, siger hun.