Døde giver problemer i Afrika
Flere steder i Afrika er de afdøde årsag til debat i kirkenI Zimbabwe advarer præst mod åndemaneri, og i Ghana er præst imod luk-susbegravelser.
Da 800 katolske ledere i Zimbabwe var samlet forrige weekend, vakte emnet kurova gura stor diskussion. Kurova gura er befolkningens traditionelle opfattelse af, at afdøde slægtninge er i stand til at gå i forbøn for de levende hos Gud.
Biskop Muchabaiwa mente, at praksissen er uforenelig med den kristne tro på, at Jesus er den eneste vej til Gud.
– Enten følger man kristendommen eller også forfædrenes tro. Så enkelt er det, lød biskoppens klare budskab.
Tilhængere af kurova gura mener, at den blot er en del af kulturen, og at den kan forenes med den katolske kirkes forsøg på at integrere kirken i den lokale kultur.
Emnet, der gav næring til en flere timer lang debat, er ikke kun et problem for katolikker, men også for andre kirker, hvor det er almindeligt, at medlemmer konsulterer medier og nangas, traditionelle åndemanere.
– Der er for mange kristne, der er dobbeltmoralske. Om dagen siger de, at de ikke går til nangas for at tale med ånderne, men de gør det i det skjulte om natten. Hvis alle disse genfødte siger, at de ikke snakker med nangas, hvor får nangas så deres penge fra til at købe alle deres Mercedes Benz biler, lød det bl.a. som opbakning til biskoppen.
– Hvem snyder hvem?
Ghaneserne bruger alt for mange penge på begravelser. Det mener en ghanesisk præst, der i en begravelsestale revsede menigheden.
– Mange foretrækker at bruge formuer på begravelsen i stedet for at bruge pengene til omsorg og støtte for de gamle og svage i samfundet, sagde Father John Christian Essel.
– De døde har alligevel ingen glæde af dine penge. Vi skal vise kærlighed mod andre, mens de endnu er iblandt os, påpegede præsten.