Stærk prædiken i enkel musik

Ny indspilning af mest spillede engelske påskemusik, det lettilgængelige CrucifixionSir John Stainer var aktiv i midten og slutningen af 1800-tallet som organist i St. Pauls Cathedral og en produktiv komponist af kirkemusik.Der var mange af den slags komponister i England på det tidspunkt, og de havde et stort publikum i en trofast og talstærk menighed. Deres musiksprog faldt ganske godt i trit med tidens øvrige musikstil; korforeninger, som England også i dag er så rig på, blomstrede, og sangerne hungrede efter musik at fremføre.
Det var altså ganske heldige omstændigheder for en komponist. Stainer kendte Bachs to passioner, som var ved at blive udbredt også i England på det tidspunkt, men de var jo i barokstil, og den kendte publikum i forvejen til overmål, ikke mindst gennem Händel. Hvorfor så ikke skrive en passion i sin egen tids romantiske tonesprog? Som tænkt så gjort.

En „øre-hænger“

I 1887 fremførtes The Cruci-fixion (Korsfæstelsen) for første gang. Og mens så meget andet af den tids musik for længst er glemt, har denne påskepassion siden holdt sig sikkert på større engelske kirkekors repertoire. The Crucifixion går simpelthen for at være det mest fremførte påskemusik-stykke overhovedet i England og er for nogle nok nærmest en plage. I de senere år er den også dukket op herhjemme. Vi fremførte den f.eks. med vore kor i kirken for et par år siden.
Som korleder kommer man selvfølgelig til at kende musikken som sin egen bukselomme, og jeg må sige, at det er musik, der hurtigt hænger i ørerne. Da jeg satte skiven på, var jeg allerede solgt ved tredje nummer (ud af 20). „Proces-sional to Calvary“ er blot et af flere meget effektfulde korafsnit, der sammen med de traditionelle fortællende dele (sunget af to mandlige solister) og meditationer i form af firstemmige salmemelodiudsæt-telser (Stainers egne melodier) udgør hele værket.
Med få musikalske midler (kor, to solister og orgel) bliver man på 67 min. ført igennem et mægtigt drama, der i filmisk henseende har en moderne pendant i The Passion of the Christ.

Tid til andagt

Stykkets undertitel, „En meditation over den hellige forløsers lidelse“, angiver ganske rigtigt, at der her er rigelig tid til fordybelse, andagt og betragtning, mens man lytter til musikken. Sats 18, „The Appeal of the Crucified“, er en utrolig stærk, ja netop, appel til lytteren om ikke at sidde overhørig, at det var for mig, den korsfæstede led. The Crucifixion er en stærk evangelisk prædiken, sat i musik.
Timothy Brown betvinger én med en overmåde musikalsk cd-udgave (sine steder lovlig langsomme tempi) og får mange steder lavet endnu flere musikalske finesser, end der egentlig står i noderne.

Stainer: The Crucifixion
67 min. • 59,75 kr.