Tema om efterskoler
Djurslands Efterskole:
Musical over
Massouds liv
Efterskoleelever skal skabe en musical
over Massoud Fouroozandehs livshistorie.Det er blevet en tradition, at eleverne på Djurslands Efterskole laver en musical, som de tager på turne med. I år udspiller handlingen sig omkring iranske Massoud Fouroozandehs livshistorie.– Massouds vidnesbyrd i sig selv er jo en fantastisk historie om Guds indgriben i et menneskes liv. Det kan sagtens bære en musical, siger viceforstander på Djurslands Efterskole, Kaj Markussen.
I bogen Den forbudte frelse fortæller Massoud sin livshistorie. Hvordan han som teenager i slutningen af 80´erne flygtede fra Iran over de kurdiske bjerge i Tyrkiet og videre til Danmark. Hvor han siden fik en uddannelse og startede sin egen virksomhed, som han drev i fem år, indtil Jesus viste sig for ham i en bemærkelsesværdig drøm og kaldte ham til tjeneste. I 1997 startede han Church Of Love, som han også i dag er daglig leder for. – Historien bringer noget godt med sig på flere måder for vores elever. For det første får de mulighed for at opleve Guds nåde på en ny måde. Massoud beskriver selv, hvordan han i sin opvækst var fanget i et lovsystem om at skulle gøre Gud glad. Og hvordan evangeliet om Guds nåde gjorde den store forskel. En anden side er, at eleverne får god undervisning om vigtigheden i at tage godt imod de fremmede og være næstekærlige. Massoud fortæller selv, hvordan han blev mobbet groft på en efterskole. Han kom tilbage fra en weekend og opdagede, at de havde tisset på hans ting. Den del skal vi selvfølgelig have med i musicalen, fordi den kommer tæt på elevernes egen hverdag. Det et et godt eksempel på, hvordan det ikke skal være, siger Kaj Markussen og tilføjer:
– I år har vi 7 elever på skolen, som er første generations-danskere. De er fra Congo, Burundi, Irak og Iran. Det er en rigdom for fællesskabet at tage imod dem. De krydrer hverdagen med noget nyt, siger han.
Efterskoleeleverne begynder at arbejde på manuskriptet til årets musical den 20. september. Blandt andet kommer Massoud selv og besøger skolen. Det skal give eleverne mulighed for at kunne stille spørgsmål og give hjælp til, hvordan de kan dramatisere historien.
Sangene bliver skrevet i samarbejde med skolens medarbejdere. Midt i november skal manuskriptet være færdigt, og til januar øver eleverne frem til premieren i februar. Derefter skal de ud på turne bl.a. til Odense og Vejle.
– Mellem 1500-2000 mennesker har hvert år set skolens musical. For eleverne er det en stor fælles oplevelse at spille stykket mange gange, fordi det kommer ind under huden på dem, slutter Kaj Markussen
Schwartz