Danskerne ser mere fjernsyn end nogensinde
I løbet af de sidste to år er danskernes tidsforbrug foran skærmen steget markant.
Danskerne sætter igen rekord i antallet af timer foran tv-skærmen. I 2009 rundede danske seere for første gang tre timers dagligt skærmkiggeri.Helt nøjagtigt bruger hver dansker på tre år og derover 189 minutter om dagen foran skærmen. Sidste år så danskerne 22 minutter mindre fjernsyn om dagen, hvilket bringer årets stigning op på 13 procent. De seneste to år har TNS Gallup registreret en stigning på hele 27 procent landet over. For mange familier er tiden foran fjernsynet det sociale samlingssted. For andre er det ren afslapning efter en travl dag.
De nye flotte fladskærme og bedre lyd menes at være stærkt medvirkende til stigningen. Den finansielle krise kan også have gjort sit til, at flere fravælger dyre fritidsaktiviteter og i stedet bruger tid foran fjernsynet. (Kirke & Medier).
Men selv om fjernsynet vinder terræn, kan man i Politiken læse, at unge mellem 18-25 er den aldersgruppe, der har størst tiltro til radioens fremtid. Dette skyldes, at de unge bruger radioen på deres mobile medier. De lytter på farten – på vej fra det ene sted til det andet – i deres mobiltelefon, på deres iPod, og så henter de lyd ned fra nettet.
På trods af at der lyttes færre timer til radio end tidligere, har radioen fået nyt opsving. KLF, Kirke & Medier mener, at den tekniske udvikling til de nye tider bør støttes mest muligt dels med DAB-teknik og dels med en udfordring til græsrødder og andre, der fortsat kan levere mangfoldighed i radioen.