Linda Berglings dramatiske historie
Hun var radikal venstreorienteret og meget fjendtlig overfor kristendom, da hun opdagede, hvad Jesus kunne gøre.Linda Berling havde en forfærdelig barndom med en usikker deprimeret mor og en voldelig, fordrukken far.Hendes familie var fattig, og hun havde problemer i skolen og derhjemme. Blev ramt af angstanfald og kaldt ungdjævelen, fordi hun altid lavede ulykker.
Senere flygtede hun til storbyen og levede et vildt liv som en del af den oprørske 68-generation. Var rødstrømpe, venstreorienteret, diskussionslysten – og meget fjendtlig over for kirken.
Alligevel rejste hun til Afrika som volontør i Missionsforbundet – hvilket betød, at missionærerne derefter ikke ønskede flere volontører…
Hun forelskede sig i en spansk mand og boede en tid sammen med ham i Frankrig.
Midt i det altsammen følte hun, at Gud var der et eller andet sted og kaldte på hende. Det var også Gud, der hjalp hende hjem fra udlandet, men hun ville ikke have noget med ham at gøre.
Som studerende hjemme i Sverige var hun optaget af kvindekamp, økologisk mad og bekæmpelse af fattigdom.
En kold dag stod hun og ventede udenfor Mikaelskyrkan i Uppsala, mens hun ventede på andre aktivister for at arrangere en demonstration imod Vietnamkrigen. De andre lod vente på sig, og pludselig hørte hun en varm og venlig stemme sige: Gå ind og varm dine fødder i kirken.
Nej, aldrig – jeg hader de kristne! udbrød hun, uden at ane hvorfra stemmen kom.
Stemmen gentog opfordringen, og den lille aktivist listede indenfor i kirken, hvor der foregik nadver. Hun satte sig bagerst og kom i kontakt med to unge fyre, som var anderledes, end hun havde troet.
De fortalte hende bagefter om, hvordan Jesus havde forvandlet deres liv.
Mens de talte, ændredes hendes indre hade-billede af Jesus til den virkelige Jesus.
Linda strittede imod, men kunne alligevel ikke lade være med at undersøge denne Jesus. Hun tog senere med de to unge til et møde med den blinde prædikant Rolf Karlsson i Pinsekirken.
Du er her, og Herren vil tale med dig sagde den blinde prædikant ud i lokalet – hvorefter han begyndte at fortælle den ukendte om konkrete hændelser i hendes omtumlede liv. Linda genkendte sig selv. Den blinde prædikant profeterede videre, som om det var Jesus, der talte direkte til Linda: Jeg vil hele dig og hjælpe dig, og du skal blive brugt af mig.
Tårerne begyndte at tvære den sorte maskara ud rundt om øjnene. Og Linda åbnede sit hjerte for Jesus.
Hun begyndte sammen med de to unge mænd at komme i en bønnegruppe i den Jesus-bevægelse, som kom til Skandinavien i 1970erne. De mødtes hos en teologisk professor, som også havde opdaget, at Jesus ikke blot var teologi, men levende. Professoren blev senere afskediget, fordi han ikke passede ind i den teologiske verden.
I starten diskuterede Linda meget og ville overbevise de andre om, at de skulle være politisk aktive. Men efterhånden var det Jesus, der fik lov at sætte dagsordenen.
Linda begyndte et passioneret liv sammen med Gud. Hun kunne ikke få nok.
Dybt præget af fattigdoms-idealet fra venstrefløjen levede hun sammen med Jesus-hippier den første tid.
Hun blev gift i en iskold kirke i laser og pjalter med faderen til sine to piger, Magdalena og Hannah.
Ægteskabet holdt imidlertid ikke. Og Linda uddannede sig til diakonisse og var besluttet på at leve ugift. Hun blev ansat hos en højkirkelig præst inden for den svenske kirke. Selv om de så meget forskelligt på bl.a. kvindelige præster, forstod de alligevel hinanden, fordi de begge var så fascineret af at følge Jesus og kende ham.
Linda blev snart et samlingspunkt for søgende mennesker i statskirken. Hun bad også for syge og rejste rundt og holdt foredrag i både Sverige og Norge, men måtte hele tiden indordne sig under statskirkens snævre rammer for det karismatiske liv.
Til sidst blev det for svært at forene det nye liv med de gamle lædersække. Hun opgav livet som diakonisse og arbejdede i stedet en tid på Livets Ords store bibelskole. Lederen Ulf Ekmanns hustru Birgitta er en gammel ven. I starten er hun chokeret over den måde, amerikanske trosforkyndere taler om penge og velstand, for hendes eget ideal er at leve i yderste fattigdom. Men efterhånden får hun en mere afbalanceret forståelse. Hendes beretning er med til at nedbryde nogle dumme fordomme om trosbevægelsen, fordi man her ser dem som almindelige mennesker.
Selv har Linda imidlertid en vision om at oprette en skole for den indre helbredelse, som hun selv har erfaret. Det bliver til Arken – en bibelskole, som stadig eksisterer og tiltrækker elever fra hele norden.
Men forud for dette har hun mødt en statskirkepræst, Gunnar Bergling, som også må opgive at arbejde inden for kirke-rammerne. Sammen opbygger de nu Arken.
En del af visionen er at bygge børnehjem i Indien og hjælpe fattige. Fra Arken udgives også en lang række bøger, cder osv. med undervisning om indre helbredelse. Nogle bøger er udgivet på engelsk, og Linda har også medvirket i svensk tv flere gange.
Linda Bergling var for nylig taler på Women Aglows konference på Nyborg Strand.
Det specielle ved hendes tjeneste er, at hun kan profetere over mennesker på række og tale lige ind i deres situation, samtidig med at mennesker ofte falder om, når hun lægger hænderne på dem.
Linda Bergling nærmer sig nu pensionsalderen og har skrevet en stor og spændende selvbiografi Min himmelske koning och jag (Bokløvet).
Her fortæller hun meget åbenhjertigt – også om sine nederlag og problemer, fx med døtrene, hvoraf den ene er fotomodel og den anden har måttet skille sig fra en voldsom mand. Pigerne har flere gange været forsidestof i Sverige. Men de omtaler selv deres mor som et fantastisk og varmt menneske.
Bogen er udgivet på Arkens eget forlag Bokløvet og er endnu ikke oversat til dansk.
Den giver et spændende indblik i et dramatisk liv – men giver også indsigt i den åndelige virkelighed, som Linda opdagede og siden har formidlet til tusinder.