Kirken bør være skarpere
Kirken bør have et klart budskab, og folk, der kan sige det på 5 sekunder. Det var et af
budskaberne til de over 120 deltagere på Kirkernes Mediedag i weekenden.
Kirkernes Mediedag samlede over 120 præster, sognemedhjælpere, kirkebladsredaktører og andet kirkeligt godtfolk den 22. januar 2011 i Fredericia.
Forventningerne var store, stemningen nærmest karismatisk, og deltagerne gik bestemt ikke skuffede hjem.
– Vi skal være åbne, synlige og blive en medievant kirke. Et initiativ som det i dag er guld værd og giver inspiration til at turde gå videre, sagde Frauke Meldgård, presseansvarlig i Herning Kirke.
– Jeg har lært, at vi skal komme folk i møde dér, hvor de er. Vi skal tale og skrive i et klart almindeligt sprog, sagde Morten Bay Mortensen, sognepræst i Ebeltoft.
– Kirken trænger til gennemgribende reformer i sin måde at kommunikere på. Vi må prioritere kommunikation og være villige til at bruge penge på det, sagde Eva Wiwe Løbner, sognepræst i Kliplev og med i kommunikationsudvalget i Haderslev Stift.
Der var meget at tage med hjem fra dagens 10 workshops og tre oplægsholdere, Clement Kjersgaard og Anders Laugesen, begge fra DR, og Morten Thomsen Højsgaard fra Det Danske Bibelselskab.
Summen blev:
– Bliv skarpere, når det gælder indholdet, fortæl det, der berører dig, find frem til de præster, som har noget på hjerte, lav events, der påkalder sig opmærksomhed, lær at sige din konklusion på 5 sekunder eller præsentere dit budskab i en lækker form.
– Folkekirken har mistet monopolet de ved det bare ikke! sagde Clement Kjersgaard blandt andet. – Er I DSB eller Banestyrelsen? De, der sidder og diskuterer, eller de, der kører på skinnerne? Folkekirken fremstår fragmenteret. Den har ikke noget budskab at sælge. Den er bare banestyrelse, provokerede Clement Kjersgaard, og foreslog derefter:
– I skal se jer selv som en udfordring til det bestående i stedet for et forsvar for det bestående!
Hvordan klarede kirken sig så i medierne i 2010?
Ikke særlig godt, mente Morten Thomsen Højsgaard, indtil for nylig kirkeredaktør på Kristeligt Dagblad:
– For det første, var der for mange negative konflikter, bl.a. misbrugssagerne i den katolske kirke. For det andet stjal politikerne dagsordenen. De, der vil af med religion i det offentlige rum, snakkede faktisk mest om religion i det offentlige rum! For det tredje var der for lidt kraft i de positive historier.
Men det kan kirken gøre noget ved, mente Anders Laugesen fra programmet Mennesker og tro på P1:
– Som udgangspunkt er pressefolk dovne, pressede og overfladiske. Hvis I tager højde for det, og tænker strategisk, kan I meget nemmere komme igennem med jeres ting.
Kirkernes Mediedag var arrangeret af Danmarks Kirkelige Mediecenter og Kirkeligt Medieakademi i fællesskab.
Næste mediedag er den 21. januar 2012.