Morten skal vende skuden for Bibelselskabet

Morten Predstrup er ansat som salgs- og marketingschef i Det Danske Bibelselskab. Han skal vende et underskud på 6 mio. kr. til overskud.
Morten Predstrups CV viser, at han ikke er bange for udfordringer. Og udfordring, det får han som ny salgs- og marketingschef i Det Danske Bibelselskab.

Morten Predstrup

Bibelselskabet kom ud af 2010 med et underskud på 6 mio. kr. Selv om 2011 ser ud til at løbe rundt i sig selv, er det et stort minus at indhente. Og nu skal Morten Predstrups erfaring fra en række store danske og internationale virksomheder være med til at vende skuden.
Morten Predstrup er oprindelig historiker og har siden taget en økonomisk uddannelse fra Handelshøjskolen i København. Han har været salgs- og marketingschef i en række store virksomheder, senest i Svea Inkasso/Svea Finans, der er blandt Nordens største udbydere af inkasso og debitorrelaterede ydelser. Morten Predstrups imponerende CV inkluderer også ansættelser hos bl.a. Kapow Technologies, Inline ApS under Microsoft, Kelkoo, Karnov, Søndagsavisen og CBS Records.

Krydderi

Hvad fik dig til at søge stillingen hos Bibelselskabet?
– Jeg ønskede at være et sted, der gør en forskel, en arbejdsplads, der er et rigtig godt krydderi for hjerne og hjerte. Jeg har arbejdet med salg og marketing i over 25 år. På et eller andet tidspunkt har man brug for at udvide sin horisont, og her er Bibelselskabet et fantastisk sted.
Morten Predstrup er præstesøn og blev født i Canada, hvor hans far var præst under Dansk Kirke i Udlandet. Han har dog haft det meste af sin opvækst på Fyn, hvor han også var KFUM spejder til han var 20 år.
– Det gav mig fingerspidsfornemmelse for kristendommen. Men det betyder ikke, at jeg er særligt formulerende om troen. For mig er det en meget personlig sag. Jeg har en tro, men vil også gerne have lov til at tvivle. Jeg synes det er spændende at diskutere.
Det er kommunikation og det er et must for en sælger – som Morten Predstrup formulerer det: ”Man skal være glad for at tale med mennesker og man skal tro på det, man vil sælge.”

Bibelen over disken

– Nu skal vi rigtig give Bibelen ”ud over disken”. Det er en udfordring at forklare, at bibelstoffet ikke er tungt. Hvis man slår op i bogen, er det jo fængslende læsning. Tiden er med os. Emnet tro, kristendom er interessant, også for unge. Vi skal så forstå at kommunikere det ud.
Og det er her din salgserfaring kommer ind…
– Salg og markedsføring er et håndværk som kan bruges, uanset hvilket produkt du sælger. God kommunikation er altid god kommunikation. Hvis noget er interessant at læse, skal det nok fange folk.
– Men i dag er flygtigheden og hastigheden større. I gamle dage pakkede man et pænt brev og sendte det med posten for senere at følge op på telefon. I dag foregår kundekontakten meget gennem elektroniske medier med det resultat, at man er for hurtig, når man skal følge op på budskabet. Efter man har trykket på send-knappen, tænker man: Åh, nej, hvis bare jeg havde givet det fem minutter til! Det er en svøbe som rammer os alle.

Behov for Bibelen

Sælgere skal blot opfylde kundernes behov, mener Morten Predstrup. Men hvad hvis de ikke synes, de har et behov?
– Det er ganske svært. Man kan slæbe hesten hen til truget, men ikke tvinge den til at drikke. Men man bør i hvert fald gøre sig den umage at vise, hvor vandet er henne. Og hvis der stadig bliver sagt nej tak, så må man respektere det. Men de skal have valgmuligheden. For har man ikke opstillet den, så tager de heller ikke noget valg. Opgaven for mig i Bibelselskabet er, at gøre folk opmærksomme på, at vores produkter kan opfylde en lang række behov.
Hvor er Bibelselskabet økonomisk om tre år?
– Vi skal skrabe så mange penge sammen, at vi opnår en frihedsgrad, så vi kan gøre det, vi brænder for. Vi er vidensformidler og kulturformidler, men det har ingen værdi, hvis ingen køber produktet. Udfordringen er at få strømlinet og effektiviseret, så vi er gearet til salg. Denne omstilling vil give en positiv effekt. Det er jeg slet ikke i tvivl om.