– Heldagsskolen gør staten til opdrager

Egon Jakobsen, næstformand hos kristendemokraterne er dybt bekymret over heldagsskolen.Heldagsskolen blev præsenteret af Helle Thorning Schmidt allerede før jul. Konflikten mellem lærerne og Kommunernes Landsforening har sat nyt fokus på problematikken.

Egon Jakobsen, næstformand for Kristendemokraterne, har svært ved at finde fordelene ved heldagsskolen.

Kristendemokraterne er dybt bekymrede over udspillet. Næstformand Egon Jakobsen:
– Den begrænser børnenes mulighed for fritidsliv og fritid sammen med forældrene, siger han og fortsætter:
– Dermed bliver børnene i endnu højere grad statens ejendom, fordi det bliver staten, som opdrager dem. Men det er så forkert. Børnene tilhører jo netop ikke staten, forklarer Egon.
Det er et vigtigt punkt for kristendemonkraterne, at børn skal have mulighed for at være sammen med deres forældre, og Egon Jakobsen mener, at reformen vil straffe de forældre, som arbejder deltid for at få tid med deres børn.

Vil give utilpassede børn

– Kombinationen af afskaffelsen af lukkeloven og heldagsskolen kan virkelig gøre det vanskeligt for nogle forældre at få tid med deres børn, forklarer Egon, som mener, at det er et problem, der kan få stor indflydelse på børnene liv.
– Jeg tror, at heldagsskolen på sigt vil give os flere utilpassede børn. For den udvikling ser jeg allerede nu med det store antal af utilpassede unge, samtidig med at der aldrig har været så mange børn så lang tid i institution før, forklarer han og synes, det er vanskeligt at finde de positive sider ved heldagsskole-idéen.
– Det kommer selvfølgelig an på vinklen, om der er noget godt. De mange ekstra timer skulle give en stigning i karakterer på 1,2 procent i de stive fag som regning og stavning. Men det gør jo ikke nødvendigvis børnene til bedre mennesker resten af livet, pointerer han.

Mangler et frirum

Desuden mener han, at børn ligesom voksne har brug for miljøskift i deres dagligdag.
– Selvom nogle børn måske allerede er afsted i lige så mange timer, bare i SFO, så får de alligevel et vigtigt skifte. I SFOen får de relationer, og de voksne laver aktiviteter med dem. Det er stadig et frirum, forklarer han.
– Jeg er oprigtigt bekymret for, at denne reform vil kunne sætte masser af menneskelige aspekter til.