Fagligheden er i top på Mariager Efterskole

På Mariager Efterskole glæder man sig over gode faglige resultater. Foto: Flying October

I 2017 viste en CEPOS undersøgelse, at Mariager Efterskole lå blandt de 10% bedste efterskoler i undervisningseffektivitet. Det vakte stor glæde blandt skolens lærere, som har kæmpet for elevernes læring og udvikling.

– Undervisningseffektivitet handler ikke kun om dygtige elever, der bliver dygtigere. Det betyder, at eleverne over en bred kam præsterer bedre og bliver dygtigere end man kunne forvente, når man ser på deres sociale og økonomiske baggrund, forklarer lærer Karina Rasmussen.
Inklusionsansvarlig Trine Jakobsen supplerer.

– For en del år siden lavede vi niveaudelte hold, således at vi kan støtte og udfordre hver enkelt elev, der hvor han eller hun er, således at alle får et løft. De elever der kæmper med det faglige har mulighed for at vælge sig på mindre hold og få en ekstra støttelærer. Det rykker ved elevernes læring.

Oliver Forsingdal, der gik i 9. klasse på Mariager Efterskole sidste år, er enig i dette:

– Inden jeg begyndte på skolen, havde jeg det svært fagligt. Men på mit danskhold var der flere lærere og færre elever, så jeg fik den hjælp jeg havde brug for, så jeg nåede samme pensum som alle andre.

Det kan jeg også se på mine eksamenskarakterer, fortæller han.

Undervisningen på efterskolen er indrettet således, at alle elever gennemgår samme pensum på deres klassetrin, men elever med faglige vanskeligheder kan deltage på et mindre hold med flere lærere i de fag de er udfordret i.

Det 27. elevhold er startet på Euroclass