Elever skaber trygt skolemiljø for børn med handicap
At have et handicap er som at være bagud på point. At være hæmmet i sin udvikling betyder at man er et godt stykke under mentalt middelniveau. Men sådan ser de ikke på børn med fysiske og psykiske handicap på Stjernebjergets Rehabiliteringscenter i Ramallah.
Handicap er en del af livet
Et krøllet opslag møder os i centrets fordelingsgang til fem klasseværelser: Disability is part of human diversity in life (Handicap er en del af livets menneskelige mangfoldighed). Sandt nok. Det opdager vi i centrets indsats med at inkludere børn med handicap på 30 skoler omkring Ramallah i det palæstinensiske selvstyreområder.
En almindelig skoleelev kan være god til at læse, skrive og regne. Mens et barn med mentalt handicap kan være god til at bage, plante træer og gøre et badeværelse pinligt rent. Vi kan alle noget, men ikke alt. Derfor giver det ikke mening at måle på en vertikal linje over og under normalen. Vi skal tænke sidelæns og se hinanden som kompetente på hver vores område.
Børn med handicap har ret til at gå i skole
Den diskussion har de i Shuqbas pigegymnasium udenfor Ramallah, hvor en 14-årig pige med handicap nu bliver integreret i en almindelig skoleklasse. Det er første gang, skolen tager dette skridt, men nu skal det være, efter at skoleledelse og lærere sammen med forældre og elever har fået undervisning i inkluderende skolegang med støtte fra Danmark.
Her spiller eleverne selv en nøglerolle. Et elevråd – ”Komitéen for venner af personer med handicap” – er oprettet for at den nye elev bliver godt modtaget af skolens 600 elever.
– Vi vil skabe et trygt miljø for alle børn med handicap. De har ret til at gå i skole. De har ret til at have et skolemiljø som enhver anden elev, fortæller komitémedlem Rawa’a Qasah. Halvdelen af de 30 skoler har nu oprettet en komité for venner af personer med handicap.
Læs resten af artiklen her på udf.nu