IPSICC

Hvordan kan fortællingen om min kirke blive kendt i byen?

Der kan løbe to fortællinger om en kirke. De vante kirkegængeres detaljerede fortælling. Og byens minimalistiske fortælling.

Kirkegængerne kender kirken indefra. De er trofaste ved gudstjenesterne. Og de har indblik i gudstjenesternes liturgi. Måske er de i kirke flere gange om ugen. De afleverer deres børn i tirsdagsklubben. Torsdag er de selv med i en mindre gruppe til en snak om eksistentielle og spirituelle spørgsmål. Det kan endda være, at de slår et smut forbi kirken lørdag formiddag og hjælper med at vaske gulve eller slå græsplæne.

Byen skal vide, at vores kirkes puls banker gennem ugen med aktiviteter og inkluderende fællesskaber. Foto: Tanja Olsen, Åbenkirke Media

Liv i kirken

Disse aktive kirkefolk er velorienterede om kirkens ugekalender. De ved, at der er en trafik af mennesker i kirkelokalerne gennem dagene. Hele pladen er fuld af forskellige aldersgrupper. Nemlig med samlinger for teenagere og unge eller træffet i seniorklubben. Og mennesker, som kobler sig på integrationscaféen. Babysalmesang og foredragsevents får også mange til at dukke op i kirken. De trofaste kirkegængere har stor indsigt i kirkens liv, fællesskaber og events. De vil kunne fortælle en lang historie om kirkens mange tilbud.

Kort fortælling

Ude i byen kan fortællingen om samme kirke måske skrives på neglen af en storetå. De fleste er klar over, at kirken er åben søndag formiddag. For søndag er jo kirkedag i Danmark. Og de ved, at et bryllup eller en begravelse kan banke på i løbet af ugen og spørge efter nøglen til kirkedøren. Her slutter den korte fortællingen om kirken. Og ofte oplever de kirkefremmede, at deres fortælling bliver bekræftet på kirkens sociale medier. For størsteparten af opslag handler om …. Ja, gudstjenester.

Bankende puls

Virkeligheden er, at de fleste, lidt større kirker er meget mere end sang, prædiken, bøn og nadver søndag formiddag. I hverdagene er der en puls af aktiviteter, liv og fællesskaber. Disse pulsslag skal vi have til at banke på vores sociale medier. Så kraftigt, at folk ude i byen kan mærke dem. Byen skal vide, at vores kirke lever. Også i dagene mellem gudstjenesterne.

Med tekster, fotos og små videoer på kirkens
sociale medier kan vi skabe et fyldestgørende
billede af vores kirke. Vi kan gøre kirken kendt
i byen. Udvide folks forestilling om den.

Alle brikker i spil

Hver aktivitet og ethvert lille fællesskab i kirken er som en brik i et puslespil. Alle brikker skal på bordet. Som mediefolk skal vi sætte dem sammen. For tilsammen vil brikkerne vise et klart billede af en mangfoldig kirke. Med tekster, fotos og små videoer på kirkens sociale medier kan vi skabe et fyldestgørende billede af vores kirke. Vi kan gøre kirken kendt i byen. Udvide folks forestilling om den.

Det kan være, at de synes om det, de ser. Måske begynder de endda at tale om kirken: En snak om, at den er et attraktivt sted med inkluderende fællesskaber og relevante events. En lokalkirke for hele familien. Ja, en kirke for hele byen.

Hilsen Brian