Gospel Anno 2003

Fed, Funky, Fræk, Groovy….
– ja, alt andet end kirkesang, trædeorgel og kirkekorSå sidder jeg her i det efterårskolde Danmark med en stak nye gospelcd’er og stiller mig selv spørgsmålet: Hvad er gospel anno 2003?I Danmark er interessen for at synge gospel meget stor, og mange gospelkor skyder frem. Der bliver holdt den ene gospelfestival efter den anden, så man skulle jo tro, at vi var helt oppe på højde med den internationale gospel, men er vi det?
Hva’ med Verden?
Åbner vi vores øjne mod den ganske vide verden, så er gospel musikken pludselig en helt anden. Den gospel, som vi bedst kan lide i Danmark, er den pæne og ikke alt for vilde gospel. Denne genre kaldes Contemporary eller Urban Contemporary.
Contemporary er velpoleret gospel, som har holdt ved nogle af de gamle traditioner, men den har mistet noget af den traditionelle sorte feeling. Contemporary opstod i slutningen af 60’erne og starten af 70’erne og lænede sig mere op ad datidens popmusik. Budskabet blev pakket ind i en mere spiselig indpakning for kirkefremmede.

Funky og fræk

Al musik har en udvikling, det samme har gospel! I slutningen af 80’erne og det meste af 90’erne kom der nye boller på suppen. Contempo-rary blev påvirket af, hvad der skete på den kommercielle musikscene. Nu skulle det ikke blive ved med at være pænt og poleret. Rytmerne blev mere funky og fræk-ke, lyden blev mere moderne, og flere stilarter blev blandet sammen.
Kirk Franklin slog igennem i 1995, og en ny stil var kommet til verden: Urban contempo-rary.
Urban contemporary gav også genlyd her i landet og har vundet indpas lige siden. Kirk Franklin, Fred Hammond og Kurt Carr er bare nogle af de kunstnere, som har fanget os danskere, og som nogle af jer nok har stående på hylden.
Hører man den netop udkomne ”Song 4 worship – Gospel” er det stadig contempo-rary stilen, som er toneangivende, men der er også blevet plads til den mere pæne ende af urban contemporary.

Tung og groovy

Det nyeste skud, som har vist sig på gospelstammen, er den rene urban-gospel. De første, som fik succes fra urban-genren herhjemme, var Mary-Mary.
Jeg har lige fået de nyeste urban-kunstnere ind ad døren, og der er bare dømt fed bas og groovy feelings. Ved første gennemlytning vil man kalde musikstilen for soulfuld R&B og ikke få associationer til gospel. Her er intet stort kor, som synger så højt, at man ikke kan høre andet, der er ingen pastor, som står i forgrunden og prøver at overdøve musikken, og der er langt fra kirkestemning.
Der, hvor man mærker, at det er gospel med stort G, er i teksterne. Her er der ikke gået på kompromis med budskabet.
Raymond & Co., som er det hotteste urban-gospel navn i England lige nu, varierer over tung R&B, jazz, pop og traditionel gospel, blendet sammen i et fedt mix.
Andre urban-up-comings, som er værd at nævne, er gruppen Ramiyah og Lisa McClendon. De er alle piger, som fyrer den af med svedige beats, lidt elektronisk lir og nogle fede stemmer. Plus de tror på Jesus og ønsker, at unge skal høre det fede budskab.
Urban-gospel stilen har fået gospelmusikken til at blive mere spiselig for unge. Lyden er mere up-to-date og er mere indbydende og kan fuldt ud leve op til de kommercielle krav. – Men det bliver nok aldrig en stil, som vil slå igennem som koncertmateriale til en gospelkoncert i en dansk landsbykirke.

Hvordan går det så i Danmark?

Nå, men skal vi vende næsen ind mod os selv igen, så må vi nok erkende, at den gospel, som der bliver spillet i Danmark, er en meget pæn form for gospel, – hvis det da er gospel?
Lyden hos næsten alle gospelkor herhjemme er meget velpoleret og velkling-ende. Det er ikke for vildt og heller ikke for stille. En god blanding, som vel afspejler det danske temperament godt.
Men rødderne er ikke glemt. Teksterne har det samme budskab og er stadig på engelsk, og hvordan ville en god gammel gospelsang som ”Oh, happy day” egentlig lyde på dansk?

Gospel anno 2003

Skal man kort beskrive, hvad moderne gospel er, så må der være flere svar.
Herhjem-me kan vi godt lide, at det ikke er for vildt, men at det er ordentligt og pænt. Vi er ikke så meget til de svedige, tunge R&B-beats og frække rytmer, som de nye gospelgenrer er fyldt med.
Men den moderne gospel er blevet til meget mere end kirkesang, trædeorgel og store kirkekor. Den er fed, funky, fræk og groovy og har sat en ny standard for gospel.