’Halleluja-kor’ hitter på YouTube

Et kor overrasker cafeteria-gæster med Händels ’Messiah’. Siden har millioner set klippet på nettet.Koret i cafeteriaet var ment som en julehilsen fra et fotofirma til dets kunder. I dag har over 12 millioner set det rørende videoklip på YouTube.
En flok kedsomme cafeteria-gæster tygger sig i gennem deres fastfood i shopping-centrets spiseareal. I baggrunden spiller stille julemusik.
Pludselig rejser en ung kvinde sig fra bordet og bryder ud i sang. En fyr stemmer i. Spisningen går i stå. Folk lytter og ser forundret på, mens et helt kor – et menneske af gangen – rejser sig blandt cafeteriaets gæster og synger med til Händels ’Messiah’.
Unge og gamle – ikke et øje er tørt, da det sidste ’Halleluja’ klinger ud. Siden er klippet kommet på nettet, hvor det vækker lige så stor begejstring.

Et fotofirmas julehilsen

I skrivende stund er klippet blevet set næsten 13 millioner gange – og hver dag vokser tallet med en ny million. Til stor overraskelse for producenterne.
Bag klippet står fotofirmaet AlphabetPhotography.com, der har med speciale i ’bogstavs-kunst’ (dvs. ord skrevet ved hjælp af fotos af bogstavlignende motiver fra hverdagen).
Det festlige indslag ind i mellem friture-menuer var ment som en kreativ julehilsen til firmaets kunder. Men over hele verden har mennesker taget videoen til sig og spredt den til deres venner.
Både koret og fotofirmaet har siden modtaget hjertevarmende takkehilsner fra mennesker over hele verden, der er blevet rørt af sangen. Ligersom sangens forfatter, Händel, der selv blev rørt til tårer og mente, at han i sangen havde ’set Guds ansigt’.
Men hvad er det, der gør indslaget så tryllebindende?
Rachel Stone, der blogger for Christianity Today, mener, at det er skønheden og kreativiteten midt i et kedeligt og uinspireret cafeteriamiljø – dér, hvor man mindst venter det. ’Et uventet stykke af nåden, der bryder ind’.
Og er netop det ikke Guds julehilsen, bragt gennem Jesus?