Det er jo bare et spil

Kender du spillet Candy Crush? Hvis ikke, så kan jeg fortælle, at det er et slags elektronisk puslespil, hvor man ved at bytte om på forskellige stykker slik skal danne rækker af enten tre eller flere stykker af den samme type slik. Der er et hav af baner, der umiddelbart alle sammen ligner hinanden. Kedeligt! – skulle man tro. Men jeg er som flere andre blevet bidt af det.
Jeg MÅ bare gennemføre en bane, så jeg kan komme videre til den næste. Beklageligvis er spillet så smart indrettet, at man ”mister liv”, hver gang man ikke gennemfører en bane. Til gengæld kan man så meget belejligt købe ekstra liv – for rigtige penge, som mine drenge siger. Ellers skal man vente i et vist tidsrum på at få nye liv, det kan være fx 20 min. Hvilket er rigtig irriterende, hvis man gerne vil skynde sig at prøve igen.
Hvorfor bliver man bidt af sådan et rimelig enkelt spil? Hvorfor er nogle ligefrem villige til at betale penge for at få flere forsøg til at gennemføre en bane? Det er jo bare et spil?
Noget af forklaringen er, at vi, som L skriver om, ofte har en stor trang til hurtige resultater, og det får man nemt i dette lille spil – laver man nemlig en ”god” række, lyder der et lille belønnende ”pling”, som hjernen lynhurtigt forbinder med noget fordelagtigt.
På samme måde forbindes fravær af det lille ”pling” også hurtigt med en frustration. Mere komplekst er det egentlig ikke at forstå kernen i afhængighed, uanset om det handler om et lille spil, eller om det drejer sig om stærkere stoffer: det handler i sidste ende om at opnå noget, hurtigt og effektivt – at have et mål, som man med rimelig sikkerhed kan nå.
Når alkoholikeren drikker, er det ud fra en erfaring om, at alkoholen netop hjælper ham/hende med det! Problemet er bare, at rusen umiddelbart giver alkoholikeren en følelse af tilfredshed, men når rusen forsvinder, så er problemerne der stadigvæk. Så lad os huske at fokusere på det, det egentlig handler om, og ikke kun vælge overspringshandlinger og hurtige fix.
Jeg for min sag vil i hvert fald vente mine 20 minutter på, at få ekstra liv i Candy Crush.

Af Suh Jacobsen
Psykolog og brevkasseredaktør