Den kristne taxa

Med 20 millioner indbyggere er Egyptens hovedstad, Cairo, et stort kaos. Især trafikken er afgjort for viderekommende. Ingen tager blinklys seriøst. Her dytter man sig frem til bestemmelsesstedet, og den, der dytter mest, må formodes at have mest travlt. Godt, jeg har glemt kørekortet hjemme.-Her behøver vi faktisk ikke noget kørekort, forklarer min muslimske chauffør, Hassan.
– Nej, det havde jeg gættet, tænker jeg og ser ud ad vinduet, hvor en gammel skrotbunke har taget turen venstre om i rundkørslen og nu er ved at overhale en politibil. Indenom.
– Faktisk mener jeg, at folk uden kørekort kører bedre end folk med, siger Hassan alvorligt, mens han dytter sig gennem en sidegade og skælder en ældre mand på et æsel ud, fordi det stakkels kræ kom for tæt på sidespejlet.
Hassan har Koranen liggende i forruden. Så kan han læse i den, når han ingen kunder har, eller sidder fast i trafikken.
– Nogle gange læser jeg også, mens jeg kører, siger Hassan for at understrege sin gudsfrygt.
Jeg prøver forgæves at fange et ironisk glimt i de mørke øjne. Men der er ikke noget.

Ahmed er også taxachauffør, og så er han kristen. Hele den støvede Hyundai er dekoreret med Jesus-glansbilleder, og Ahmed har pillet bakspejlet ud for at få plads til et stort træikon af Jesus.
– Velkommen i en kristen taxa. Jeg er træt, vil du køre, spørger han og kaster bilen ind til siden, hvor en kvinde må springe for livet.
– Nej tak, svarer jeg og sveder koldt ved tanken.
– Kom nu, du kan sagtens. Vi har ingen færdselsregler her, griner han. – Jo, der er regler, men vi har lavet vores egne, og de er bedre, siger han, mens han med 110 km/t farer gennem byens smalle gader.
– Jeg tror bare, jeg bliver heromme, siger jeg fra bagsædet og trækker prøvende i sikkerhedsselen, som Ahmed har forklaret kun er for børn.

Jeg kigger op på Jesus-ikonet i forruden og beder til, at han holder øje med trafikken, der kommer bagfra, når nu Ahmed ikke kan. Og så beder jeg om, at mine dage ikke må ende i denne egyptiske taxa. Og at jeg trods alt må være bedre beskyttet i en kristen taxa end i den muslimske. Selv om Ahmed ikke kører særlig kristent.