Flot debutroman
Stedfortræder er bl.a. en moderne Jakob-Esau-historieDet er sjældent, vi fra kristne forlag møder debutromaner af virkelig topkvalitet, men det gør vi i Lotte Trolles debutroman Stedfortræder. Mange vil kunne huske Henri Nathansens skuespil Indenfor murene – om ikke fra andet, så fra det pragtfulde tv-drama med Clara Pontoppidan og Poul Reumert, hvor vi møder familiestriden mellem en jødisk familie og en kristen familie på grund af, at en jøde og en ikke-jøde forelsker sig i hinanden. Gennem dramaet får vi kendskab til jødiske familieforhold og traditioner.
Det samme drama finder vi i Stedfortræder, men vi finder meget mere bygget op omkring et trekantdrama. To jødiske brødre, rabbineren Aron og soldaten Joel fra Jerusalem, møder som drenge danske Anna under en ferie hos deres onkel Nathan i Hornbæk. De genser hende som voksne i forbindelse med onklens dødsleje og begravelse. Begge har lige fra barndommen været glødende forelsket i hende, og Aron planter sit frø i hende, mens Joel plukker frugten.
Brødrene brydes gennem hele romanen med den kurs, de hver især har sat sejlene efter, rabbineren Aron og soldaten Joel. Aron, den af far velsignede, Joel, som oplever at have mistet sin fars velsignelse, men har sin mors. Det er et Kain-Abel drama, et Jakob-Esau-drama, et Isak-Isma-el-drama samlet i ét drama.
Det er en roman fyldt med spænding, dramatik, brødre-konfrontationer, far-søn-konfrontationer, forelskelse og romantik, og så foregår den i klare jødiske miljøer i Israel og i Danmark, hvor mange mennesker bliver levende for læseren, og man kommer især ind under huden på Anna, Aron og Joel.
Anna, først psykologistude-rende og så kunsthistoriestuderende, der har oplevet at være til overs det meste af livet. Moderen dør, mens Anna er en halvstor pige, og ingen har tid til hende. Faderen har for travlt i sit job, storebroderen med sit. Anna overlades til sig selv, men vokser op til at blive en stærk kvinde, ikke mindst takket være Nathan, jøden, der mistede sin tro, men holder fast ved traditionerne. Evolutionisten, der er fyldt med livsklogskab.
Aron, rabbineren, der kommer tættest på naturen, når han studerer torarullerne på papyrus. Far Yaakovs øjesten og håb, ham der skal frelse Israel. Men også den Aron, som forelsker sig i Anna allerede i de unge år, men ikke tror han kan få hende. Og hun har det på samme måde.
Joel, soldaten, krigeren, som på sin egen måde vil være med til at frelse Israel. Hele barndommen og ungdommen længes han efter fars anerkendelse og kærlighed, mens han til fulde har mors. Deborra er generalen i hjemmet, mens Yaakov tror, han er det. Joel er en handlingens mand, og han er den, der støtter Anna, da Aron har gjort hende gravid – og lever i uvished om det ganske længe.
Omkring disse personer udspiller det store drama sig, flot sat i scene, og spændingen holder bogen igennem båret af et flot kunstnerisk sprog. Det er sprog, der skaber litteratur – og Lotte Trolle mestrer at jonglere med sproget. Skabe sprogblomster og billeder, der planter sig på nethinden og får læseren til at tænke. Nyd denne her: Livet er en hat, hvor der ikke er nogen garanti for, om størrelsen passer. Hun bringer mange bibelske billeder ind i helt nye sammenhænge, hverdagssammenhænge.
Det er tydeligt, at Lotte Trolle elsker det jødiske folk og Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, og den kærlighed kan ikke undgå at smitte af på læseren. Man oplever at være i godt selskab med Anna, Aron og Joel, med Yaakov og Debor-ra, og man har svært ved at slippe dem – også når man er færdig med side 400.
Det er den flotteste romandebut i Danmark i mange år – prøv selv efter. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse mere fra Lotte Trolles pen i fremtiden.
Og så har bogen fået en fantastisk flot og spændende forside udført af Finn Brohus. Sølvmågen, der er en gennemgående symbolsk figur i romanen kommer os i møde på forsiden. Flot lavet.
Lotte Trolle: Stedfortræder
400 sider 299,95 kr
Lohse