Gospel Outreach skal sende ugentlig på AsiaSat7
”En stor dør har åbnet sig for Gospel Outreach, hvor vi kan nå ind med evangeliet i nogle af verdens mest lukkede nationer,” fortæller Per Hyldgaard fra den danske organisation, som i forvejen holder store kampagner over hele verden.
– Fra januar 2023 skal vi sende et ugentligt program på AsiaSat-7, fortæller Per Hyldgaard.
– Vi sender i samarbejde med Fazal.tv i Pakistan, en stor kristen satellit-tv-kanal, som jeg selv har besøgt. Her kan vi nå ind i nationer i Mellemøsten, Nordafrika og dele af Asien – nationer, der ellers kan være svære at nå med evangeliet,” fortæller Per Hyldgaard, der er grundlægger og leder af Gospel Outreach.
På samme tv-kanal – Fazal.tv – sendes også proghrammer med Joyce Meyer, Daniel Kolenda (arvtageren efter Reinhardt Bonnke), Joel Osteen, Rick Warren og en række asiatiske prædikanter. Stationen er opkaldt efter evangelisten Fazal Imran hans søster Mehwish Imran, der også selv medvirker.
Nordjysk forsigtighed
Gospel Outreach vil dog fortsætte med at holde sine kampagner. Næste år er der planlagt 10 kampagner rundt om i verden, ”så gashåndtaget er i bund”, lyder det fra organisationen. TV-delen bliver kun en tilføjelse og ikke en erstatning. Der bor potentielt 800 millioner seere i det område, hvor programmerne sendes.
”Vi ved jo godt, at hverken 10% eller 1% kommer at se vores ugentlige program. Vi har kalkuleret på bedste nordjyske vis efter mindste regnestok, og tror at mindst 0,05% vil se programmet, der vil blive sendt i primetime i weekenderne. Men det vil stadig være millioner af seere i løbet af et år!” fortæller Per Hyldgaard.
Udsendelsen skal være på 29 minutter og genudsendes i øvrigt også i løbet af ugen
Også et call-center
Desuden er der et call-center tilknyttet, så seere kan skrive eller ringe ind med respons og bedeemner, samt få vejledning. Call-centeret er faciliteret i et muslimsk land, så det er bemandet med kristne vejledere, der kender alt til islamisk kultur og religion.
”De fleste af disse nationer ville vi aldrig kunne komme ind og holde en kampagne i, men nu får vi alligevel givet evangeliet vinger og sendt det til den del af verden,” siger Per Hyldgaard.
En uventet chance
Per Hyldgaard har ellers aldrig haft ambitioner om et tv-arbejde. Han elsker kampagne-konceptet og den kontakt med mennesker, det giver. Alligevel har han tit tænkt på, hvordan han også kunne bidrage med at få evangeliet ind i netop disse lukkede nationer i Mellemøsten og Nordafrika.
Muligheden for dette tv-arbejde kom da også ud af det blå. Gospel Outreach blev pludselig forespurgt om at begynde at producere ugentlige programmer. Først var organisationen tilbageholdende med at kaste sig ud i den store satsning.
”Vi søgte Gud og bad om mange stadfæstelser og oplevede, at vi fik svarene på en gudgiven måde. Derfor må vi bare give dette et forsøg”.
Der er nu en kvalificeret medarbejderstab samt bygget studie, og optagelserne er gået i gang.
Platform for andre
Organisationen ønsker også, at andre forkyndere i Danmark skal få mulighed for at komme på denne platform, som nok er en af de største prædikestole, der kan tilbydes, siger Hyldgaard. ”Danmark har mange gode forkyndere, der kan bidrage med forkyndelse, og det ønsker vi, de skal have mulighed for”.
Gospel Outreach har tro for at få den nødvendige økonomi. Men man vil hverken spørge efter penge på tv eller have de andre forkyndere til at betale for deres medvirken. ”Vi er i den spændende situation, at vi har fået muligheden og har organisationen til at gøre det, og den velsignelse ønsker vi at dele med andre tjenester”.
Behov for støtte
Men penge skal der til, og Gospel Outreach håber, mange vil begynde at støtte tv-arbejdet månedligt, så det kristne budskab kan nå ind i tusindvis af hjem blandt unåede folkeslag.