Bogtema
Så nemt er det
at udgive en bog
Har du et manuskript i skrivebordsskuffen? Så læs her
Var du god til at skrive stil i skolen? Har du en livlig fantasi? Har du haft en bemærkelsesværdig oplevelse – eller måske et ekstraordinært liv? Så er det måske en idé at udgive en bog
Mange har skriblerier i skivebordsskuffen. De tør bare ikke vise dem, enten fordi de ikke tror, det er godt nok – eller fordi de ikke vil fremstå, som om de tror for meget om sig selv
Det er synd – for der er brug for flere kristne bøger, især når de er skrevet af danske forfattere.
Er du en af slagsen, kan disse råd måske hjælpe dig på gled
din genre
Kig f.eks. i et forlagskatalog og læg mærke til opdelingen: Er det skønlitteratur, biografi, andagt, undervisning, science fiction, du skriver? Mange kristne bøger har en tendens til at blande genrer – og det er en rigtig dårlig idé. Bliv klar over din stil og gennemfør den! Så kan du derefter henvende dig til et forlag, der specialiserer sig i netop din genre. Det øger også chancen for, at din bog også bliver solgt. Skynd dig at få fat i forlagenes kataloger!
din målgruppe
Hvem skriver du til? Børn, unge, familier, pensionister, kristne, ikke-kristne, hjemmedanskere, nydanskere Jo mere du indkredser din målgruppe, jo bedre bliver bogen – ikke mindst fordi du kan se dem for dig, du skriver til
vurdering
Få nogen til at læse manuskriptet igennem, helst nogen, du kender – nogen, der tør sige dig sandheden rent ud. Helst en fra din familie, din ægtefælle f.eks. og en åndelig vejleder, du kender og respekterer. Er målgruppen meget snæver, bør en specialist på området også læse manuskriptet igennem, en børnearbejder, ungdomskonsulent, teolog osv.
Få både en generel vurdering og specifikke råd til, hvad der mangler, hvad der bør udelades osv. Jo mere færdigt dit manuskript er, når du præsenterer det for et forlag, jo større chancer har du for, at det bliver godtaget.
I øvrigt er det en god idé selv at lade bogen ligge en tid, inden man selv læser den igennem. Så ser man den med nye øjne
ordentlig korrekturlæsning
Det er rart at have mindst to sprogkyndige til at læse manuskriptet nøje igennem, for 4 øjne ser bedre end to. Lad første den ene rette, og så den anden. Læs den så igennem selv – igen.
Et forlag modtog et manuskript på 1000 sider med dette følgebrev:
– Gud har givet mig et budskab. Jeg har nu sendt denne bog til 10 kristne forlag, og den, der kommer først, må få lov til at publicere den!
Hvilken ære! Forlaget afslog dog med det samme.
Et manuskript skal kunne sælge sig selv. Hvis ikke forlæggeren køber det, vil kunderne det heller ikke, selv om det udkommer som bog med en farvestrålende forside.
Det er sin sag for en travl forlægger at få flere hundrede sider serveret på sit skrivebord. Lav et kort resumé af, hvad bogen handler om, stilen, målgruppen og din begrundelse for, hvorfor den er vigtig at få ud.
Send resuméet i forvejen, og hvis det har interesse for forlaget, kan du få en aftale om selv at møde op på redaktionen med dit manuskript. En bog er ikke bare en stak papir – den har sin egen personlighed. Derfor er det en fordel at kunne sætte ansigt på forfatteren
grundigt igennem
Vær kritisk – det er trods alt din bog, dit hjerteblod. Det skal du også honoreres for. Check lige hos andre forfattere, hvad de får i honorar eller royalty. Førstnævnte er et engangsbeløb, det andet er en procentdel af salget. Få evt. en advokat til at hjælpe dig.
Når det gælder kristne forlag, kan du godt skrue forventningerne ned. De fleste forlag er ikke den helt store forretning, i hvert fald ikke i Danmark.
Der er nok ikke det manuskript, der ikke skal redigeres. Nu har du afleveret det sådan, som du synes, det skal være. Nu skal forlaget have lov til at tilpasse det efter deres skøn. Og det er helt OK – de har trods alt en ekspertise på området og erfaring for, hvad deres læsere vil have. Men der er selvfølgelig grænser. Du skulle gerne kunne genkende din bog, når den udkommer. Hold linien varm med en fortløbende dialog.
Det er et stort arbejde at gennemarbejde et manuskript – og der er også forretningsmæssige hensyn at tage. Er det det rigtige tidspunkt, den udkommer på, er der plads i budgettet, kan vi nå at tilrettelægge markedsføringen? osv. Men én ting kan du forlange at få at vide rimeligt hurtigt: Vil de tage dit manuskript eller ej? Jeg har beskæftiget mig med forlag, hvor det tog op til 3 år, inden forfatteren fik svar!
Det kan være, processen er for langsommelig eller overskuddet for lille. Men pas på: Kvaliteten daler nemt! Men ellers er proceduren her:
1. Dan et selskab – f.eks. en forening, en erhvervsdrivende fond el. lign. Bare så indtægterne ikke strømmer ned i din egen slunkne pengepung
Der skal være vedtægter med formål, ledelse og retningslinier for økonomi.
2. Tilmeld dig Told og Skat.
Regner du med en årlig omsætning på over 20.000 kr., skal selskabet momsregistreres.
3. Få et ISBN. Nr. hos Dansk Bogfortegnelse i Ballerup.
4. Få tilbud fra mindst 3 bogtrykkere.
Jo større oplag, des bedre priser får du. Men det er svært at sælge kristne bøger på dansk. Trykprisen må ikke være mere end en 5.-del af udsalgsprisen. På små oplag – under 300 eks. – er det en fordel at bruge print-on-demand tryk, hvor trykprisen er lidt højere pr. stk.
5. Vælg et distributionsnet.
Etablerede forlag har et sådant net, og nogle vil måske gerne forhandle din bog, hvis de får en god rabat.
Sådan! Held og lykke med projektet!