Tema: Efterskoler
Alle vinder hver gang

Med niveaudelt undervisning oplever Hestlund efterskole, at alle elever når i mål.”Vi har spillet tre gange tidligere og forsøger nu fjerde gang. De tre første gange vandt vi nemlig hver gang.”

På Hestlund afpasses nogle fag efter den enkeltes niveau. Modelfoto.

Den kryptiske ros, som en forælder forleden overbragte til viceforstanderen på Hestlund Efterskole, Erik Knudsen, skyldes skolens markante vægt på niveaudelt undervisning i nogle fag.
En undervisningsform, den tilfredse forælder havde oplevet gavnlig hos sine tre ældste børn, og nu med vinderattitude var parat til endnu en omgang.

Individuelt fokus

For viceforstanderen, der også er idrætlærer, svarer både retorikken og vindermentaliteten til den proces, man som efterskoleelev går igennem.
Et forløb, der sætter turbo på udviklingen både hos eleverne og deres forældre.
– Vi oplever, at et år på efterskole er som syv menneske-år, når det gælder læring, udvikling og skabelse af sociale relationer og kompetencer.
– Den erfaring har også rigtig mange unge og forældre, forklarer Erik Knudsen, der peger på skolens fokus på elevernes individuelle potentialer som en forklaring på skolens resultater.

Større trivsel og glæde

– Gennem de seneste år har vi oparbejdet en del erfaringer med forskellige undervisningsformer. Blandt andet har vi oplevet, at de fleste elever profiterer meget af niveaudelt undervisning i sprogfag og matematik, siger viceforstanderen og uddyber:
– De hurtigste og dygtigste elever oplever, at de ikke skal vente så meget på dem af deres kammerater, der ikke lige fanger den første gang.
– Det betyder, at de hurtige og dygtige udfordres langt bedre og lærer en hel del mere, og omvendt med de elever, der har lidt sværere ved det boglige.
Erik Knudsen forklarer, at den niveaudelte undervisning også fjerner meget af det pres, de mindre boglige elever tidligere har oplevet ved, at de altid skulle have forklaret det samme igen og igen.
– Ved at niveauopdele lærer disse elever langt mere, og deres trivsel og glæde ved skolen bliver langt større, vurderer viceforstanderen på efterskolen, der forleden søndag kunne byde 75 nye elever velkommen.