Venstre sidebanner eksempel

Passion og patos

Den skotske komponist James MacMillan (født 1959) skriver sig ind i en gammel tradition med sit 48 minutter lange værk, Seven Last Words from the Cross (De sidste syv ord på korset). Syv ord Jesus udtalte, hvor man stopper ved hver station for musikalsk at kontemplere over det enkelte ord. Gamle komponister som fx Heinrich Schütz har benyttet samme form.Værket, der er for strygere og otte-stemmigt kor, blev skrevet på bestilling til BBC TV, og hver del første gang opført fordelt over syv aftener i påsken 1994. Det er musik i den store dramatiske og symfoniske stil, hvor billedmalende virkemidler tages i brug i det ekspressives tjeneste. Værket kommer ud i yderkanterne af, hvad man kan præstere af musikalsk udtryk for at portrættere den mørke tekst. Skarpe dissonanser og lange bårne melodiøse flader brydes. Andensatsen er eksklamerende, idet Jeus siger: Kvinde, der er din søn. Verdens længste pauser indtræder mellem de 3 udråb. Tredjesatsen er derimod helt overrumplende smuk med sin rolige og melodiøse fordeling mellem strygere og hovedsagelig mandsstemmer, en sats af bemærkelsesværdig skønhed. Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig, sats nr. 4, bygges op til et skrig og igen en hendøen og rummer en følelse af indre kaos og desperation. Et menneske i fuldstændig opløsning. Med hvilken pensel musik formår at levendegøre en sådan situation! Med skarpe virkemidler fortsættes i 5. og 6. sats, ”tørst”- og ”fuldbragt”-satsen. ”Fader, i dine hænder”, 7. sats, afrunder scenen med den længste udfading, man kan forestille sig, hvor strygerne gradvist aftager i styrke og til sidst … dør hen! – Det udøvende Dmitri Ensemble og dirigenten Graham Ross har beskæftiget sig en del med MacMillans musik og lavet denne i anledning af hans 50 års fødselsdag. – Tre andre kirke-værker udgør cd’ens sidste 20 min.

I den gode nyere engelske kirkemusiktradition

Carson Cooman (Foto: Colby Cooman)

Der er mennesker, der synes at overkomme det hele. Den ganske unge amerikanske komponist, Carson Cooman, 27 år, figurerer allerede på 25 cd’er med sin musik, heraf er 10 solo-udgivelser fra Naxos. Han deler sin komponistkarriere ligeligt mellem det kirkelige og verdslige, der bl.a inkluderer en opera. Hans musik er blevet fremført på seks kontinenter. Sideløbende med det passer Cooman en karriere som koncertorganist. Denne fremadstormende unge mand, hvis billede stråler langt væk af humør og stort livsoverskud, (ikke mange komponister lader sig afbilde glidende ned ad et trappegelænder), har allerede fået dediceret ikke mindre end 130 orgel kompositioner til sig fra komponistkolleger.
Det unge engelske universitetskor fra London, der på størstedelen af de 24 værker får støtte af orgelet, træffer fortræffeligt hans kormusiks karakter, der lyder langt væk af nyere engelsk kirkemusiktradition. Alle stykker er komponeret som bestillingsopgaver til kirkelige fester, indvielser o.l. Hans harmoniske og tonale verden vil forekomme tilgængelig for de fleste. Cooman er ingen avantgardekomponist. Musikken kunne beskrives som opstemt, fuld af patos, melodiøs og velklingende, og den bevæger sig fra stærke klangflader til det stille indadvendt hymneagtige.
Erik Linow

MacMillan: Sidste syv ord på korset
71 min.
Cooman: Kirkekormusik
79 min.
Kirkebutik.dk-pris: 55 kr. pr. cd