Musiknørden, der blev efterskolelærer…
I 2010 stod Torben Olesen som nyuddannet pianist fra Musikkonservatoriet over for at skulle ud som militærnægter i forbindelse med aftjening af sin værnepligt.
Efter lidt smøl fik han taget sig sammen til at kontakte Efterskolen Kildevæld, Kolding, som med kort varsel lavede en plads til ham på skolen.
Fra den allerførste dag var det en musikalsk godtepose, som blev åbnet, idet Torben med frimodighed kastede sig ind i at tilføre musik alle de steder, hvor det overhovedet var muligt.
Skolens årlige musicalopsætning fik et kæmpeløft, ligesom diverse samlinger, fødselsdagssange osv. blev til en musikalsk fornøjelse at være en del af.
Som medarbejder og leder på et utal af børne- og teenagelejre var Torben vant til samværet med unge mennesker, og da han samtidig er mand for de skøreste ideer, blev han hurtigt en meget vellidt medarbejder blandt eleverne.
Da tiden som militærnægter var ved at være slut, var valget ikke så svært, skolen var nødt til at lave en stilling til Torben.
I to år har Torben nu været med til at sætte en helt ny standard for musikken på Kildevæld og skal i år for første gang også stå som instruktør af skolens musical.
Torben brænder for musik og lovsang, spiller selv de fleste instrumenter og har bl.a. været drivkraften bag etableringen af en musikskole på Kildevæld, hvor eleverne tilbydes instrumentundervisning i de mest almindelige bandinstrumenter af dygtige instruktører.
Det er også Torben, der sørger for, at de mange udøvende elever i slutningen af året laver en stor fælles koncert i byens koncerthus, en kirke el. lign.
I efteråret tog Torben initiativ til, at hele skolen drog til klassisk koncert i Sønderborg musikhus. En fantastisk oplevelse for eleverne, som i øvrigt var klædt fint på til anledningen.
Ud over at være en musikalsk begavelse er Torben også det skrupskøre indslag, så snart muligheden byder sig, og er fx aldrig bleg for at møde op i den grimmeste udklædning til sidste skoledag, og når der ellers lægges op til at være udklædt.
Torben er gift med Helene, som han har to små piger sammen med. Familien bor i Odense, hvor han er tilknyttet Apostolsk Kirke som aktivt engageret med børn og musik.
Rent musikalsk har Torben spillet, siden han var syv år, været engageret i et utal af bands og været lovsangs- og korleder. Han har nu koncentreret kræfterne om at være efterskolelærer, hvor han ikke mindst elsker samværet med eleverne på sine vagter.
Som efterskole har det været fantastisk spændende at blive udfordret og beriget af en musikalsk nørd med konservatoriebaggrund, fortæller kollegerne.
Du kan godt, lød det mange gange opmuntrende, når en ny elev stod klar til at blive trukket ud på fjorden i en rivende fart, iført vandski, hjelm og våddragt.
Et af tilbuddene på Efterskolen Kildevælds opstartstur var muligheden for at lære at stå på vandski, trukket rundt af en wire på Ringkøbing fjords lave vand.
For de allerfleste var det en helt ny udfordring, med oplevelsen af kæmpesucces når det lykkedes at få styr på brædderne.
En anden udfordring, som eleverne blev udsat for, var ar komme i den elektriske stol, en udfordring som var en del af et trylleshow, som eleverne blev hvirvlet ind i den første aften på turen.
Der var tale om en klassisk dyst mellem to hold, det hold der tabte dysten i stolen, fik strøm igennem et par metalplader i stolens sæde.
Der var selvfølgelig tale om en ufarlig gimmick, men det vakte vild jubel, hver gang en deltager fløj op af stolen, ikke mindst da det gjaldt skolens forstander, Poul Jørgensen.
Onsdag aften var alle deltagerne på sanseløb ude i de forblæste vestjyske klitter, her gjaldt det om at dyste i evnen til at smage, lytte, lugte og føle.
Oplevelsen af Vestjylland ved midnatstid med stjernehimlen over sig, var i sig selv en oplevelse, et par lærere iført monstermasker tilførte en ekstra dimension til oplevelsen.
Tilbage på skolen har eleverne set hinanden fra nye sider, har fået knyttet nye bånd og har for manges vedkommende oplevet at kunne overskride nogle nye grænser.
Næste år bliver der en helt anden opstartstur, som på nogle andre områder udfordrer eleverne og giver dem spændende oplevelser og rum for at lære hinanden bedre at kende.