Bibelen kan bringe forsoning

Victor Kalisher er direktør for Det israelske Bibel-selskab og har netop  besøgt Danmark.
Victor Kalisher er direktør for Det israelske Bibel-selskab og har netop
besøgt Danmark.

Tre bibelselskaber er gået sammen om at udgive en hebraisk-arabisk bibel til præster i Mellemøsten, der vil være forsoningens ambassadører.

Det Israelske, Det Arabiske og Det Palæstinensiske Bibelselskab er netop blevet færdige med den første hebraisk-arabiske bibel nogensinde. Planen er at trykke 5000 eksemplarer og dele den ud til præster i Libanon, Syrien, Irak, Jordan og Egypten.

Sprog bygger bro

– Den hebraisk-arabiske bibel er et redskab til forsoning mellem stridende parter, fortæller Victor Kalisher, direktør for Det Israelske Bibelselskab. Han har netop besøgt kirker og missionsforeninger rundt omkring i Danmark.
– Vi vil som bibelselskaber være et godt eksempel for mennesker i de områder, hvor Gud har placeret os. Sprog er en bro mellem mennesker. Derfor er den hebraisk-arabiske bibel et vigtigt værktøj til forsoning, siger Victor Kalisher og fortsætter:
– I slutningen har vi placeret referencer til passager i Bibelen, som handler om forsoning, tilgivelse og enhed. Her står noget om at elske sine fjender, om frygt, og om hvordan man håndterer hævnfølelser.
Den hebraisk-arabiske bibel bliver på den måde et værktøj for mennesker, der vil være forsoningens ambassadører.

Bibelen handler om forsoning

De tre bibelselskaber har arbejdet sammen i flere år og har også udgivet en lille bog med andagter til hver dag i året.
– De er skrevet af messianske jøder, arabiske israelere og palæstinensiske kristne. Over 40 forskellige forfattere har bidraget – præster, lægfolk, unge og ældre mellem hinanden. De fortæller alle fra deres egne erfaringer med Gud, fortæller Victor Kalisher.
Og han er stolt af, at Bibelselskaberne spiller en forsonende rolle i Mellemøsten.
– Bibelen handler jo om forsoning. Først og fremmest forsoning mellem mennesker og Gud. Dernæst kan de gennem Gud blive forsonet med hinanden. Det vil vi gerne vise gennem vort samarbejde i de tre bibelselskaber.
Bibelen har Gud som centrum, og det vil vi gerne fortælle det omgivende samfund, både jøderne og vore arabiske naboer. Når Gud kommer i centrum, bliver vi et med hinanden.

Bibelen til jøderne

For Victor Kalisher er det ikke nok at trykke og udgive bibler til at stå og samle støv på en eller anden boghylde.
– Jeg vil åbne Bibelens budskab for læserne. Og jeg glæder mig, hver gang en israeler oplever Bibelen som relevant i sin hverdag.
Bibelen kommer fra jøderne, og det er på tide, vi som jøder opdager denne bogs relevans, siger han.
Det Israelske Bibelselskab udgav for nylig en hebraisk bibel med både Det Gamle og Det Nye Testamente. Her er der krydshenvisninger mellem de to testamenter, så læserne hurtigt kan se, at Messiasprofetierne i Det Gamle Testamente er opfyldt i Det Nye Testamente.
– Når jøderne læser Bibelen direkte, kommer mange af dem til tro på Jesus som Messias. Også ortodokse jøder, fortæller Victor Kalisher.

Jøderne til Bibelen

Bibelen er omgivet med stor respekt i det jødiske samfund.
– Bibelen er en del af vores arv. Flere og flere jøder ønsker at vende tilbage til Bibelen. Ikke til religionen, vel at mærke. Der er en hel bevægelse. De vil studere det skrevne ord i Bibelen, ikke kun de rabbinske fortolkninger, som er blevet tilføjet op gennem tiden.
I dag mødes både spontane og organiserede grupper for at studere Guds ord direkte i de hellige skrifter.

Hvordan reagerer ikke-jøder i Israel på Bibelen?
– Israels eksistens er nært knyttet til Bibelen. Her bekræftes det, at det hellige land tilhører jøderne. Jeg prøver selv at være meget følsom, når jeg underviser ud fra disse passager i vores messianske menighed.
Men et arabisk medlem af vores menighedsråd lægger ikke fingrene imellem. Israel tilhører det jødiske folk, fastslår han.

Fælles smerte

– Jeg kan godt forstå, at palæstinenserne ønsker en stat, ligesom jøderne nu har fået, og det er en stor smerte både for dem og for os.
Jeg håber, vi finder en løsning, så vi kan leve fredeligt sammen. Men det er ikke en løsning, hvis den er i modstrid med Guds ord.
Alligevel nyder I privilegiet at leve i freden fra Fredsfyrsten, siger du. Hvad mener du med det?
– Det er først og fremmest fred med Gud. Gud er en virkelighed, og han er ikke på den ene eller anden politiske fløj – heller ikke i den turbulens, vi oplever i Israel.
Gud er vores fred, og hans fred kan sænke sig over alle livets omstændigheder.
Gud bor i vore hjerter, og han trøster os gennem både Det Gamle og Det Nye Testamente. Gud bor i vores hjerter, og vi kan nyde hans fred midt i alle urolighederne.
Måske endda mere i disse uroligheder, end vi ville have mærket i fredstid.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Får det indflydelse på relationerne mellem jøder og arabere?
Ja, ikke blot er vi sammen i menigheden, men vi beder jævnligt sammen, og mindst en gang om året mødes arabiske og jødiske menigheder ved et stort fælles stævne.