Ny-danske elever beriger Solgården
På Solgården er der igen i år fuld fart på den internationale dimension, og de ny-danske elever er topmotiverede og glade for efterskolelivet.
Efterskolen Solgården deltager i et helt nyt internationalt EU-udvekslingsprojekt og har fokus på sprog og internationalisering.
Men som noget nyt har Solgården i år for alvor mærket, at søsætningen af et særligt tilbud til unge ny-danskere er slået igennem. Dermed har den internationale dimension på Solgården fået endnu et udtryk.
Drømmen er at blive bedre til dansk
To glade teenagere sidder i spisesalen og fortæller om den første tid på Solgården. For Biak Tha Hnem og Gisele Narukundo har det ikke altid ligget i kortene, at de skulle havne på en dansk efterskole. Navnene klinger ikke pære-danske, og deres pas fortæller, at Burma og Congo er deres tidligere hjemlande. Men de er meget glade, for med et efterskoleophold er der udsigt til, at de begge får deres store drøm opfyldt: At lære det danske sprog, og forstå den danske kultur!
Dansk hele døgnet rundt
– Det er bare så hyggeligt at være her, fortæller Gisele.
– Jeg lærer rigtig meget dansk, for de andre vil gerne snakke med mig, og jeg synes bare, de har taget rigtig godt imod mig. Jeg er 100 procent en del af holdet. Hvis jeg havde været hjemme på min gamle skole i Lemvig, var jeg bare blevet ved med at snakke fransk og swahili i min fritid, men nu er jeg her, og fra morgen til aften tænker og snakker jeg på dansk hele tiden, siger en smilende Gisele, der bruger meget af sin fritid på at synge og lytte til musik.
Det er et Guds under
Gisele kommer fra Congo og har ikke boet i Danmark i mere end et år.
– Jeg troede faktisk ikke, at der fandtes unge kristne i Danmark, som ærligt troede på Gud. Jeg havde kun mødt gamle mennesker, men her på Solgården er der mange kristne – vi læser i Bibelen til andagter og synger lovsange. Det gør mig bare sådan rigtig glad, fortæller Gisele.
Det var en ældre kristen mand fra kirken, som foreslog hende at tage på Solgården, og han har hjulpet meget i hele processen. – Jeg troede ikke, at det kunne lade sig gøre, men jeg bad til Gud om det, og lige pludselig sagde Solgården ”ja” – så jeg blev bare rigtig glad, for nu får jeg mulighed for at lære dansk. Det er det, jeg så gerne vil – så det er et under, tror jeg, siger Gisele.
Generthed forsvandt
Biak Tha Hnem er fra Burma og har boet i Danmark i tre år, men alligevel driller det danske sprog og ikke mindst kulturen hende af og til.
– Jeg håber meget at lære dansk og den danske kultur, for den er meget anderledes, fortæller Biak.
Det kan opleves som en udfordring at blive en del af et dansksproget efterskolefællesskab, fordi netop sproget kan begrænse kommunikationsmulighederne.
– Jeg syntes, det var lidt svært i starten, men nu er der både nogle drenge og piger, som jeg er sammen med. Det bliver bedre og bedre, tror jeg. Jeg bad faktisk til Gud om, at jeg ikke måtte være genert, og om jeg måtte få nogle gode venner. Jeg oplever, at min generthed er forsvundet, og at jeg har fået gode venner. Det er jeg rigtig glad for, siger Biak.
9.klasse over to år
Solgården tilbyder som noget nyt et øget fokus på ”dansk som andet sprog” særligt henvendt til ny-danske elever. Der er tilknyttet en mentorordning og ekstra timer i dansk, og selve danskundervisningen er organiseret på en ny måde for disse elever. I år er der 8 elever, der har valgt tilbuddet om at have dansk som andet sprog. Man kan som ny-dansk elev under visse omstændigheder tage 9.klasse over to år for på den måde at få de bedste forudsætninger for at tage en FP9 prøve, som kan give adgang til en ungdomsuddannelse.
Skal de to piger give et par gode råd til andre nydanskere, som overvejer efterskolelivet, så er anbefalingen klar fra de to piger. Alle nydanskere burde have et efterskoleophold, for her lærer man bare mere dansk sprog og kultur – og ja, så er det bare fedt at være sammen med andre unge danske kristne.
Topmotiverede elever
– Jeg oplever, at vores nydanskere er en berigende del af efterskolelivet. De er meget ambitiøse og motiverede for at lære dansk, hvilket for eksempel skinner igennem i den seriøse tilgang, de har til skolearbejdet, fortæller Inge Lise Diaminda, lærer på Solgården og tovholder på projeket.
– Mit håb er, at vi alle sammen først og fremmest lærer hinanden at kende som mennesker, men også lærer af hinanden. Vi skal være optaget af at se værdien af de mange forskellige ressourcer, som vi alle har, uanset om vi kommer fra Bornholm, Vestjylland eller Burma. Der er et kæmpe potentiale for et rigtig spændende år, der kan give elevholdet erfaringer, de vil kunne bære med sig ud i deres liv, når de forlader Solgården til sommer, mener Inge Lise Diaminda.
Efterskolen Solgården ligger i Tarm, er tilknyttet Luthersk Mission og har plads til 98 elever.
Peter Jensen / red.