Erhvervslivet kan vise samfundsansvar gennem organisationerne

Den norske filantrop Nicolai Tangen er fortaler for match-funding, hvor en virksomhed lover at matche alle indsamlede gaver op til en vis sum. Foto: Ingunn Marie Ruud, KPK.

Frivillige organisationer er ikke gode nok til at samarbejde med erhvervslivet, som gerne vil være kendt for samfundsansvar.

Det kom frem på en konference arrangeret af CSR (Corporate Social Responsibility) i Kristianssand den 30. marts.
– Jeg tror, firmaer kan få fordele af at samarbejde med de rigtige organisationer, men det ser ud til, at firmaerne har været mere villige til at indgå i et samarbejde end organisationerne, siger Geoff Kendall, som er grundlægger og leder af Future-Fit Foundation.

Blandt deltagerne på konferencen var bl.a. Bright Products, som har udviklet en solcellelampe, der kan fungere som mobillader og bruges i områder uden elforsyning. Nu håber direktøren i samarbejde med Strømmestiftelsen at starte jobskabelsesprogrammer i Somalia og Burundi gennem Strømmestiftelsens netværk i området. ”Sammen kan vi skabe større impact end vi kunne alene som forretningsaktør”, forklarer direktør Johan Gjærum.

En anden mulighed er, at et firma udlover match-funding af alle gaver i et øremærket projekt. Det er især grundlæggeren af AKO Capital, Nicolai Tangen, fortaler for. Han gennemfører det ved at lade stiftelsen AKO Foundation, som finansieres af overskuddet fra AKO Capital, uddele gaver.

I 2016 fik Strømmestiftelsen 6,8 millioner kroner fra private og erhvervsdrivende på 14 dage. Med AKO’s matchning blev beløbet fordoblet til 13.690.428 kroner – og projektet fik mange nye givere.