Burger King i ’donationskrig’ mod kristen konkurrent
”Din lyst til kyllingesandwich kan gøre noget godt, selv om søndagen,” lyder et tweet fra fastfoodkæden Burger King, som lover at støtte en LGBTQ+-gruppe i hele juni, som er ”pride-måneden”.
Burger King lover at give støtte til gruppen HRC, der er en advokatgruppe til fordel for LGBTQ+, for hver eneste solgt kyllingeburger.
Burgerkædens tweet kom bare to dage efter en reportage i nyhedsmediet Daily Beast, hvor Dan Cathy fra fastfoodkæden Chick-fil-A fortalte, at hans kæde støtter den kristne organisation National Christian Foundation.
Denne NGO har ifølge sin talsmand Steve Chapman støttet over 60.000 velgørende organisationer siden grundlæggelsen i 1982. En af disse er Alliance Defending Freedom, hvor kristne advokater hjælper undertrykte over hele verden.
Steve Chapman fortalte Daily Beast, at organisationen NCF har donoret midler til organisationer, som ”skaffer rent vand til de tørstige, redder ofre for menneskehandel, oversætter Bibelen til nye sprog og meget mere.”
Burger King har lanceret sin egen kyllingesandwich ”Ch’King” i konkurrencen med Chick-fil-A.
Sidste år blev den kristne fastfoodkæde for 6. år i træk kåret som kundernes favorit, mens Burger King landede på en 12. plads. Nu prøver BK altså at kapre kunder – også om søndagen, hvor Chick-fil-A holder lukket.
Søndagslukningen skal ifølge kædens grundlægger sikre, at de ansatte har en dag til hvile og gudstjenester – og den kristne kæde havde alligevel et milliardoverskud i 2020.