IPSICC

Hvordan skaber man et meningsfuldt opslag?

Hej Brian

Kan du give mig råd om, hvordan jeg laver opslag, der med sit indhold giver mening for folk? Og vækker deres interesse for at komme til arrangementerne i vores kirke?

Hilsen en mediemedarbejder.


Tak for spørgsmålene. Lad os forestille os, at vi på kirkens Facebook-side inviterer til en søndagsgudstjeneste. Prædikenen har overskriften ’eksistentielle livskriser’. Denne overskrift bruger vi også i vores Facebook-opslag. Og ellers nævner vi navnet på præsten, oplyser om tidspunkt og opfordrer folk til at komme.

Uddyb overskriften

Er opslaget så klar til at blive postet på kirkens Facebook-side? Nej. Overskriften er for diffus og uinteressant. Den afslører ikke noget om, i hvilken retning præsten vil bevæge sig i sin tale. Så vi skal være mere præcise og uddybe overskriften. Desuden skal vi tænke på, at modtageren kan spørge sig selv: Hvorfor skal jeg egentligt bruge tid på at høre om eksistentielle kriser i en kirke søndag formiddag?

Netop det spørgsmål skal vores Facebook-tekst svare på. Teksten skal overbevise ham om, at han kan tage noget værdifuldt med sig hjem efter at have lyttet til præstens ord.

Svar på spørgsmålet hvorfor

Fx kan vi i opslaget skrive, at han vil kunne finde råd, håb og opmuntring i præstens ord. Noget, han kan have brug for. Især hvis han befinder sig i en livskrise. Det kunne være en skilsmisse. Eller et alvorligt sygdomsforløb. Måske har han for nylig oplevet tab af et nært familiemedlem. Han kan befinde sig i en situation, hvor det er, som om puslespillet er faldet på gulvet og er gået i tusind stykker.

Modtageren skal i teksten kunne finde svar på spørgsmålet om, hvorfor han skal dukke op til et arrangement i kirken. Foto: Elisabeth Bertelsen, Åbenkirke Media

Teksten i opslaget kunne derfor være: ’Står du i en eksistentiel krise? Måske med en oplevelse af, at dit liv er gået i tusind stykker? Kom og lyt til en prædiken om, hvordan du i troen på Gud kan hente opmuntring og håb.’ Med denne formulering får modtageren lidt indblik i prædikenens tema. Og han får svar på sit spørgsmål om, hvorfor han skal dukke op i kirken. Nemlig, at han kan finde hjælp i troen på Gud.

Kom modtageren i møde

Samme princip gælder, når vi inviterer til andre events i kirken. Vi skal altid komme modtageren i møde. Vi skal forme en beskrivelse, der overbeviser ham om, at han kan få gavn af akkurat dette foredrag eller denne koncert i kirken. For virkeligheden er, at han bombarderes med et utal af muligheder på sin Facebook-væg. Det kan være indbydelser fra andre trosretninger. Eller fra byens kulturliv, som inviterer til foredrag og musik-oplevelser. Det hele sammen med annoncer om løbesko og billige weekendophold.

Altså tilbud på rad og række. Ligesom i et stormagasin. Et væld af varer på de mange hylder. Udvalget på vores brugers Facebook-væg er så stort, at han kun ofrer en brøkdel af et sekunds opmærksomhed på hvert opslag, inden han er videre til næste. De fleste opslag finder han uinteressante og ligegyldige. Både i forhold til indholdet og det visuelle udtryk.

Skab meningsfulde opslag

Vi skal derfor skabe opslag, som visuelt skiller sig ud. Vi skal lave posts med et indhold, der giver mening for ham. Han skal hurtigt kunne se, at denne event er relevant for ham. At han kan blive beriget. Eller hente personlig hjælp. Sådanne opslag giver svar på hans spørgsmål om, hvorfor han skal deltage i arrangementet.

Hilsen Brian