Korset findes i vores molekyler

Proteinstoffet laminin, der holder alting sammen, har form som et kors…Gud har skabt mennesket, og han kender hver eneste lille del af vores krops opbygning.
Endda helt ned i mindste detalje.

Louie Giglio, som er præst i Passion City Church i Atlanta, USA, blev inspireret af en mikrobiolog.

Det opdagede pastor Louie Giglio. Han er præst i Passion City Church i Atlanta, USA.
En aften efter et møde mødte han en mikrobiolog.
Louie Giglios fortalte, at han de kommende to søndage ville prædike om ’Guds velsignelse og den menneskelige krop.’
Mikrobiologen blev rigtig begejstret og fortalte, at han arbejdede på det nærliggende universitet.
Han blev dog ikke synderlig imponeret over, hvad prædikenen indeholdt. Den manglede ligesom noget.
– Hvad er dit venstrestød? spurgte han præsten. Hvad var det, som skulle være den helt store afslutning på din prædiken?
Det vidste Louie Giglio ikke.
– Det véd jeg, udbrød mikrobiologen. Svaret er Laminin!
Da Louie Giglio kom hjem og tjekkede på Google, hvad laminin var, blev han målløs.
”Wow, det er jo fantastisk!”, udbrød han.

Hvad er laminin?

Hvad er laminin da, og hvorfor fik det præsten op af stolen af bare begejstring?

En skematisk tegning af laminin – fra en lærebog – viser korsformen.

Vores krop er opbygget af masser af små ”mursten” kaldet molekyler – nærmere bestemt protein-molekyler.
Der er mange forskellige slags proteinmolekyler, ét af dem hedder laminin.
Den korte, men meget tekniske ordforklaring på, hvad laminin er, lyder sådan:
”Laminin er et meget stort korsformet adhæsionsmolekyle med adskillige bindingssteder for andre proteiner og udgør en del af basalmembranens strukturelle netværk.”
Med andre ord er laminin en proteincelle, som holder alting sammen. Man kan sammenligne den med lim. Uden laminin ville alting i kroppen falde fra hinanden. Laminin er altså livsvigtig for at sikre, at vores kropsvæv bliver holdt sammen.
Laminin findes faktisk i alle levende organismer – og i alt, der indeholder protein.

Kors-cellen holder det hele sammen

Det, der gør netop denne protein-celle så speciel, er, at den har form som et kors!
Netop korset forbinder vi med Jesus, fordi han døde på korset for alle menneskers skyld.
Korset er hans tegn.
Det har en dyb betydning i det kristne budskab:
”For selvom budskabet om korset lyder tåbeligt for dem, der er på vej til fortabelsen, så er det for os, der er på vej til det evige liv, et udtryk for Guds kraft og visdom,” skriver Paulus i 1. Korinterbrev kap. 1,18.

Skabelsens tegn

Korstegnet i laminin-cellen minder også om, at Jesus nævnes som udgangspunkt for hele skabelsen:
’’Vi kan se den usynlige Gud ved at se hans Søn, som er Herre over alt det skabte.
Alt i himlen og på jorden blev til og eksisterer ved hans medvirken og for hans skyld, både det synlige og det usynlige, inklusive alt, som har magt og autoritet i den åndelige verden.
Han var til før alt andet, og alt eksisterer i kraft af ham,” skriver Paulus i Kolossenserbrevet kap. 1, vers 15-17.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Tusinder af år før verden kendte noget til proteinmolekylet laminin, skrev Paulus disse ord, og nu kan vi se, at vi bliver holdt sammen – ligesom cellerne – ved hjælp af korset, konkluderer pastor Giglio.
Pia