Da Vinci Mysteriet skuffer

”Da Vinci Mysteriet” er på ganske kort tid blevet kendt, elsket og hadet verden over.
Nu er filmen over os, men desværre lever den ikke op til forventningerne.Efter mere end 40 millioner solgte bøger har ”Da Vinci Mysteriet” fundet sin vej til det store lærred. Bogen siges at være den hurtigst sælgende bestseller, og derfor har forventningerne til filmudgaven naturligvis været gigantiske.Fra start har ”Da Vinci Mysteriet” været en meget omdiskuteret fortælling. Og nu, hvor filmatiseringen er kommet, – ja, så fornyes og forstærkes debatten.

Historien bag Da Vinci Mysteriet

Filmens hovedpersoner, spillet af Audrey Tautou og Tom Hanks. Foto: Sony Pictureres Release International – SIMON MEIN

”Da Vinci Mysteriet” tager sit udspring i, at oldkirken (den katolske kirke) har fortiet og forsmået Maria Magdalenes rolle. Frem for at vise hendes sande person har kirken gjort hende til en skøge. Derfor har den hemmelige orden ”Priory of Sion” bevaret og beskyttet beviserne for Maria Magdalenes sande rolle.
Fortællingen bæres frem af professoren Robert Langdon (Tom Hanks) og kryptologen Sophie Neveu (Audrey Tautou).
Selvfølgelig skal jagten ikke gå problemfri. Derfor har historiens hovedpersoner bl.a. den franske politiinspektør Bézu Fache (Jean Reno) og den katolske munk Silas (Paul Bettany) i hælene.
I ”Da Vinci Mysteriet” bliver vi deltagere i jagten på ”sandheden” om Jesus Kristus, Maria Magdalene, deres børn og kirkens historie.

Bogen fanger, filmen flopper

Da jeg læste ”Da Vinci Mysteriet”, blev jeg grebet af fortællingen. Ikke fordi den er kompleks, revolutionerende eller sandfærdig. Nej, jeg blev fanget af handlingen.
Den samme følelse sad jeg desværre ikke med i biografen. For selvom filmen tager mig med på jagten, så føler jeg aldrig, at jeg bliver en del af jagten. Tværtimod var der visse steder, hvor jeg begyndte at kede mig.
Filmens primære problem er, at historien bag ”Da Vinci Mysteriet” er så kompleks, at den kræver lange, indviklede forklaringer. Selvom de er spredt ud gennem filmen, fremstår forklaringerne som kedelige og nærmest pinlige.
Problemet er blot, at ”Da Vinci Mysteriet” ikke kan stå uden de tilknyttede forklaringer. For uden forklaringerne om stormestrene i ”Priory of Sion” vil filmens handling ikke hænge sammen.
Ron Howard, filmens instruktør, er en dygtig håndværker, og han beviser med ”Da Vinci Mysteriet”, at han formår at skabe en troværdig og appellerende filmisk virkelighed. Derfor er det med stor beklagelse, at jeg må sande: Manuskriptet kan ikke bære filmen igennem.

Da Vinci Mysteriet ligner sig selv

Som så mange andre mener jeg, at ”Da Vinci Mysteriet” er bygget på teorier, der hverken er videnskabelige eller sande. Men længere har jeg ikke lyst til at gå i min kritik af fortællingen.
Nogle kristne mener, at ”Da Vinci Mysteriet” er en blasfemisk, respektløs eller farlig roman. Manuskriptet til filmen lægger sig i forlængelse af bogen, og derfor er jeg sikker på, at nogle kristne også vil blive forarget over filmen.
Spørgsmålet er så, om Guds rige ikke vandt mere ved, at vi udnyttede denne mulighed for at fortælle den sande historie om Jesus Kristus?
Det spørgsmål vil jeg lade læseren overveje.