Ikke-kristne kæmper også imod pornografi

En af fightthenewdrugs.org’s mange happenings for at sprede viden om porno er t-shirten med teksten ”Porn kills Love”, en t-shirt, som kendte og ukendte over hele verden har købt.
En af fightthenewdrugs.org’s mange happenings for at sprede viden om porno er t-shirten med teksten ”Porn kills Love”, en t-shirt, som kendte og ukendte over hele verden har købt.

Internetsiden fightthenewdrug.org bekæmper porno uden nogen religiøs baggrund.

Traditionelt er det hovedsageligt kristne organisationer og foreninger, som har advaret mod porno. Måske lejlighedsvist støttet op af andre trosretninger. Men de seneste år er der sket noget helt nyt på anti-pornofronten.

Fightthenewdrug.org – et irreligiøst antiporno-site – er kommet ind i kampen, og de har en kæmpe rækkevidde. Blandt andet giver flere store stjerner deres besyv med i afsløringen af pornografiens løgne – både når det gælder industrien og skadeligheden for det enkelte menneske.
Men da Fight the New Drug (Bekæmp det nye ’stof’) ikke er religiøst, argumenterer de ikke primært ud fra moral. De er heller ikke optaget af at lave love mod pornografi. I stedet for bruger de viden og personlige historier som katalysatorer for forandring hos det enkelte menneske.

Ødelægger familier

Om baggrunden for opstarten midt i første årti i det nye årtusind skriver de:
– Som unge universitetsstuderende stødte vi ind i den nyeste forskning om pornos indflydelse på hjernen, og vi blev chokerede! Efter videre studier gik det op for os, at porno ikke kun havde negative effekter på den enkeltes liv, men at indflydelsen skabte kæmpe problemer i kærlighedsforhold. Porno river familier fra hinanden, og produktionen af pornografi er ofte tæt forbundet til seksuel udnyttelse og trafficking.

Ingen talte om det

– Forskningsresultaterne var tydelige: Porno har negativ neurologisk effekt, skader relationer og har negativ indflydelse på hele vores samfund. Men det mest utrolige var, at alt dette skete, men ingen talte om det. Vi fik snart en vision om at informere verden – og især teenagere – omkring emnet. I 2009 blev vi godkendt som godgørende organisation og begyndte denne kampagne.
Mange store medier som CNN, Huffington Post, Washington Post og Al Jazeera har omtalt hjemmesiden og kampagnen. På hjemmesiden tilbyder de ud over information også et afvænningsprogram.