Erhverv & Iværksættere
10 gode råd til iværksættere

Hvem kan ikke bruge et godt råd en gang imellem? Iværksættere lever af dem!- Denne bog bør alle iværksættere læse – inden de går i gang. Det tænkte jeg, da jeg skrev en bog for Ole Mynster Herold, udviklingschef i Vejen. Han delte ud af sin mangeårige erfaring som marketingdirektør i LEMAN koncernen og Green City Denmark A/S, han fortalte om de virksomheder, han har startet i Asien, og delte den viden, han har oplagret som underviser i Industrirådets kursusafdeling.
Og jeg skrev på livet løs. Ud kom en lille bog på 50 sider med 10 gode råd til iværksættere: Kom godt fra start!

Strategi og sund fornuft

Der er brug for al sund fornuft, når der skal startes egen virksomhed. Man kan have en nok så idealistisk vision, men hvis man ikke har en strategi til at nå sine mål, kuldsejler man før eller siden.
Sagen er nemlig, at selv om 65 pct. af alle voksne danskere på et tidspunkt har drømt om at starte egen virksomhed, er det kun ganske få, der får gjort alvor af det. Og to tredjedele af dem, der starter, går ned. Kun tre pct. af danske iværksættere formår at opbygge en virksomhed med over 10 medarbejdere, viser tal fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Det er hårde odds at være iværksætter. Derfor er gode råd guld værd. Her kommer de ti gode råd:

Optimisme efterlyses

1. Start aldrig selvstændig virksomhed, hvis det blot er ment som alternativ til en jobsøgning.
– Starter du virksomhed som alternativ til et behageligt lønmodtagerjob, har du ikke den rigtige indstilling, siger Ole Mynster Herold. – Den rette indstilling kommer af det ekstra drive, der gør dig i stand til at sætte dig selv i gang, fastholde fokus på din idé, engagere andre mennesker og overbevise kunder om produktet.
2. Hold fast i din idé. Skift ikke idé i vadestedet. Der skal naturligvis udvikles, men inden for rammerne af idéen.
– Svigt ikke din idé på grund af ussel mammon! formaner Herold. – Et ”sidespring” kan blive virksomhedens endeligt. Der sker jo det, at når man får nye forretningsrelationer, risikerer man at bevæge sig ind på områder, man ikke har hold i. Man er ude i uvant terræn. Så mangler koncentrationen om virksomhedens kerneydelse, og så går det galt.

Fordel kunderne

3. Start i en kendt branche, men husk, at det vigtigste er nye kunder, der har behov for dit produkt. Baser aldrig din virksomhed på en eller få kunder.
– Det kaldes ofte 80/20 reglen (eller Paretos princip): Du må ikke lade 20 pct. af kundemassen stå for 80 pct. af omsætningen. Så er du simpelthen for sårbar. Du vil være i lommen på kunden, og de vil styre dig og presse prisen.
Og de snusfornuftige råd fortsætter:
4. Brug aldrig flere penge, end der tjenes. Start så vidt muligt op uden gældsforpligtigelser. Find billige lokaler, billigt inventar, men brug penge på en god computer.
– Etableringen hører til de faste omkostninger. Men her er det vigtigt, at man ikke forkøber sig. Der behøves ikke en forkromet løsning for at komme i gang. Det er sundt at vise en vis portion ydmyghed…
5. Etabler et godt netværk, ellers kommer du til at savne nye kontakter til kunder og leverandører.
– John Wayne ville aldrig lykkes som iværksætter. Heller ikke enspændere som Lucky Luke. Jo, de ville sætte mange ting i gang. Men når dagen var omme, ville de begge ride fattige og ensomme ud i horisonten – og måske synge ”I’m a poor and lonesome cowboy”! Det er ikke lige måden at drive virksomhed på.

Disciplin frem for alt

6. Disponer din tid. Sørg altid for at have salgs- og økonomimål på kort, mellemlangt og langt sigt. Fortab dig ikke i detaljen.
– Og husk at indfri dine løfter. Hvis du ikke kan overholde en aftale på grund af bristede forudsætninger, så husk at informere kunden. Det viser, at du er pålidelig.
7. Vær nysgerrig og synlig. Tal med mennesker – du skal være udadvendt.
– Giv ikke op, hvis en kunde har valgt at købe produktet af en anden. Spørg: ”Hvad var årsagen til, at I valgte det firma og ikke mit? Jeg vil gerne lære noget af hensyn til min egen udvikling!” Det vil de fleste meget gerne svare på.
8. Du skal give dig selv sparket. Du får intet forærende.
– Man skal tro på det produkt, man leverer, og ikke mindst: Tro på sig selv. Tro på din formåen, så lyser du af dynamik.
– Uden tro har du ingen mulighed for at overbevise kunden.
9. Vær realistisk – ikke romantisk. “At være iværksætter er en livsstil” – det er en monsterkliché, der dækker over, at det er ualmindeligt svært og hårdt at starte for sig selv.
…og så det frække:
10. Sælg først, producer bagefter. Det er den letteste måde at identificere et marked på, og så vil du samtidig stille skrappere krav til skarpe priser – både dine egne og leverandørernes.
– Revisoren vil elske, at produktionen allerede er solgt. For det er vigtigt at holde balance i likviditeten – især for iværksættere, lyder det sidste råd fra Ole Mynster Herold.