6 km tunnel under Haifa mindsker køretiden med 87 procent

Et vældigt ingeniørarbejde står nu foran afslutningen i Israel: åbningen af en 6 km lang tunnel under Haifa – den længste tunnel i Israel – der som en ekspresvej vil nedbringe køretiden mellem byens østlige og vestlige del med 87 procent. Den har kostet 1.5 milliarder shekler (375 millioner dollars).Haifa er, som flere andre byer i Israel, hjemsøgt af sneglefærdsel og langvarige trafikpropper, men efter 550 kinesiske bjergtunnel-arbejderes intensive indsats i løbet af tre år vil tunnellen nu blive åbnet.

Hvert år mister Israels økonomi 20 milliarder shekler (5 milliarder dollars) som følge af trafikpropper. Tallet for Haifa er 2 milliarder shekler. Det vil den nye supertunnel kunne råde bod på.

Det kinesiske firma CCECC fik tildelt opgaven efter en international konkurrence. I maj 2007 ankom de mange kinesiske arbejdere til Haifa havn og lossede deres udstyr, som direktøren for projektet, Haim Barak, og hovedarkitetekten, Walter Wittke fra Tyskland, var chokerede over at se.

Wittke troede ikke sine egne øjne, da han så udstyret, som han sagde, var det samme som blev brugt i Europa for 40 år siden.

Det kinesiske udstyr var for størstedelens vedkommende bestemt for manuelt arbejde – små cementmiksere og hånd-cementsprøjter – helt modsat de europæiske datastyrede, fjernbetjente systemer, Wittke troede ikke, kineserne ville blive færdige til tiden. Men de afsluttede arbejdet fem måneder før berammet.

Tunnellen går dybt under Carmel-bjerget, nogle steder 200 meter undr bebyggede områder. . Normalt må man afse henved en time til at køre gennem Haifa. Med tunnelen kan det nu gøres på 6-8 minutter. Der skal betales bompenge for brug af den – et beløb svarende til tre dollars for hele længden og halvdelen for en segment.

Ikke alene kinesiske arbejdere kom hertil. Den kinesiske gruppe omfattede ingeniører, bogholdere og administratorer. De boede nær byggepladsen, og arbejderne var i gang 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Normalt var 180 arbejdere beskæftiget, nårsomhelt.

Tunnellen blev bygget fra hver sin side, og i januar 2009 blev der brudt igennem.

– Det var et meget følelsesladet øjebllik, siger Barak. Folk arbejdede i hver sin retning og havde ikke set hinanden. Men en dag borede man sig igennem – og så kunne man se arbejderne på den anden side.

Supertunnellen er ikke blot et aktiv for bilister. Den ventes også at blive en større turistattraktion.