Tyrkiets lille og trængte kirke vokser

Formålet med LMH’s stortur til Tyrkiet er at gå i apostlenes fodspor. Eleverne ser dels ruinerne af kristendommens vugge, og dels møder de den levende kirke. Her får de bibelundervisning i Efesus.
Formålet med LMH’s stortur til Tyrkiet er at gå i apostlenes fodspor. Eleverne ser dels ruinerne af kristendommens vugge, og dels møder de den levende kirke. Her får de bibelundervisning i Efesus.

I Tyrkiet bliver kristne chikaneret af nogle muslimer, mens andre lytter og omvender sig. LMH har på deres tur til landet besøgt en tysk præst.

Af Ditte Olsen

Mange tyrkiske muslimer er på grund af IS og krigene i Mellemøsten begyndt at stille spørgsmålstegn ved islam – og det giver de kristne i landet en enestående mulighed for at forkynde evangeliet for dem.

Det mener Wolfgang Häde, som er tysk teolog og tyrkisk gift. Han har evangeliseret blandt tyrkere i Tyskland siden 1993, og i 2001 flyttede familien til Tyrkiet. For fire år siden rykkede de til Kusadasi, hvor Luthersk Missions Højskole (LMH) mødte ham på det hotel, vi boede på under efterårets stortur.
Tyrkiets forfatning garanterer religionsfrihed, og landet har en lang historie med kristne mindretal, fx armeniere. I Tyrkiet bor omkring 100.000 kristne – og som Wolfgang Häde udtrykker det: ”nogle af dem er også genfødt”. Af Tyrkiets cirka 78 mio tyrkere, anslår han, at der i dag er cirka 4.500 konvertitter – for 30 år siden var der bare 120.

Konvertitter er tit udsat for chikane

Det er ikke altid let at være konverteret fra islam til kristendom. Wolfgang Hädes svoger var en af de tre kristne, der blev knivstukket og dræbt af nogle muslimer i Malatya i Østtykiet i 2007.
Så sent som i august 2015 fik omkring 100 kirker, præster eller medlemmer af protestantiske fællesskaber rundt om i Tyrkiet voldsomt truende beskeder via SMS, sociale medier eller e-mail.
Alligevel virker Wolfgang Häde ikke særlig skræmt og mener ikke, at kristne i Tyrkiet normalt behøver at frygte for deres liv.
Dog anerkender han, at den nuværende politiske situation og terrorangrebet i Ankara er bekymrende. Angrebet fandt sted om lørdagen, mens LMH var i Tyrkiet.
– Hvis myndighederne ikke kan håndtere krisen, vil nogle lede efter syndebukke. Og så kan kristne nemt blive et mål, siger han.

I Vest-Tyrkiet er det lettere at være kristen

– Men i det vestlige Tyrkiet er der for tiden stor frihed for kristne. Her kan jeg godt sige åbent, at jeg arbejder i kirken, forklarer han.
Han fortæller, at der er nogle hundrede udenlandske kristne, der hjælper i tyrkiske kirker, men der er stadig rigtig mange byer uden et kristent fællesskab.
Da Wolfgang Häde og hans kone flyttede til Kusadasi, brugte de blandt andet de kristne højtider som en anledning til opmærksomhed.
– Der er tradition for i Tyrkiet, at kristne og muslimer accepterer hinandens helligdage. Så ved jul og påske ansøger vi myndighederne om et offentligt sted, hvor vi kan stå og synge salmer. Det giver mange kontakter, fortæller han.
– Og min kone er rigtig god til at tale med folk om Jesus. Hun er nærmest en kvindelig Paulus, siger han med et smil.

LMH-lærer Daniel Burgdorf giver Wolfgang Häde en erkendtlighed, fordi han ville fortælle om sin kirkeplantning i Kusadasi. Gaven er andagtsbogen: ”Et er nødvendigt” på engelsk.
LMH-lærer Daniel Burgdorf giver Wolfgang Häde en erkendtlighed, fordi han ville fortælle om sin kirkeplantning i Kusadasi. Gaven er andagtsbogen: ”Et er nødvendigt” på engelsk.
Egen kirke i Kusadasi

For to år siden dannede de så en evangelisk, reformert kirke, og for nylig blev de første tre nyomvendte døbt i kirken.
– Det betyder meget for konvertitter at blive døbt. For dem bliver det den offentlige bekendelse, som fortæller deres omgangskreds, at de ikke bare har fået en ny hobby, fortæller han.
Mange tyrkiske muslimer er venligt indstillet over for kristne, så længe det handler om at forstå og respektere andre mennesker. Men hvis deres egen søn eller datter konverterer, reagerer især fædrene kraftigt. Det er nemlig en udbredt fordom om kristendom, at den medfører umoralsk levevis og disrespekt over for forældre.
– Så bare det at give objektiv information om kristendom, gør indtryk på de tyrkere, vi møder. Men også at vi tilbyder forbøn er meget populært, fortæller han.
Og så er det også en fordel, at Hädes kirke samles i et lejet lokale lidt uden for Kusadasi:
– Folk kan godt lide at komme i kirke, uden at deres naboer ser dem, smiler han.

Selvom kirken vokser, er den stadig lille

Når Wolfgang Häde ikke fungerer som præst, er han engageret ved Martin Bucer Seminary. Her giver han teologisk undervisning til tyrkiske præster og kristne ledere. Det meste foregår som fjernstudier med enkelte samlinger. Han er i den forbindelse ved at starte et studiecenter op i Izmir.
Wolfgang Häde håber, at tyrkiske kristne også vil bringe Guds ord videre til andre folkeslag.
– For nylig har vi sendt vores første to tyrkiske missionærer afsted med bibler til Grækenland – selvom det kun var for en uge, smiler han stolt, men tilføjer så alvorligt:
– Kirken i Tyrkiet er fortsat lille og svag, så bed gerne for os. Der er vel 120 protestantiske fællesskaber i hele Tyrkiet, og det største tæller 100 medlemmer.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



FAKTA:
• Martin Bucer (1491-1551) Strasbourgs reformator.
• Martin Bucer Seminary (MBS), bucer.org, er en teologisk uddannelsesinstitution, grundlagt i Tyskland, men med afdelinger i fem andre lande, deriblandt Tyrkiet. Deres konfession baserer de på tysk evangelisk alliance.
• Wolfgang Häde, f. 1958. Teolog (D.Th) fra Unicersity of South Africa. Siden 2007 tilknyttet MBS i Tyrkiet. Forfatter til bogen: ”Mein Schwager – ein märtyrer” (oversat til norsk som: Tro inntil døden), som fortæller historien om hans svoger, der sammen med to andre kristne blev dræbt i Malatya 2007.
• På prayforturkey.com kan man få styr på Malatya-historien og inspiration til at bede for Tyrkiets kristne.