19-årig siger fra over for kommercielle rusaktører

19-årige Edel-Marie Haugland protesterede over Facebook-foto.
19-årige Edel-Marie Haugland protesterede over Facebook-foto.

Kristen elev blev smidt af Facebook-gruppe for de kommende studerende på norsk studiested.

Af Ingunn Marie Ruud, KPK

– Jeg blev mødt med svært provokerende hersketeknikker. Det er det groveste jeg har oplevet, siger Edel-Marie Haukland til KPK.

Hun er førsteårsstuderende til næste år og går på den kristne efterskole Lundeneset i Rogaland. Her har russ.no ved hjælp af ambassadører på skolen oprettet en Facebook-gruppe for den første tid på studiet, rus-tiden i 2017, hvor de deler vigtig info om rustiden og reklamerer for tilknyttede produkter.

Det var en reklame for dating-appen Russematch som fik Haukland til at reagere.
– De lagde et billede ud med en ung fyr, som kun holder et håndklæde om livet. Jeg synes det er ganske groft og seksualiserende, siger hun.

Haukland skrev et indlæg på Facebook-gruppen, hvor hun opfordrede 2017-holdet på Lundeneset til at lave deres egen gruppe. Hun taggede administratorerne af russ.no og bad dem holde deres fantasier for sig selv.

– Det er ikke ligefrem det hyggeligste, jeg har skrevet, men jeg mente det seriøst.

Slettet og smidt ud

Da Haukland bemærkede, at hun ikke fik respons på indlægget, gik hun ind på Facebook og opdagede at indlægget var slettet og hun selv var blevet smidt ud af gruppen.

– Bagefter fik jeg en privat besked fra Kristian Hansen fra russ.no. Beskeden var fuld af intimiderende teknikker og meget provokerende, siger Haukland og roser sine lærere for at have lært hende tekstanalyse, sådan at hun kunne afsløre kontrolteknikker.

– Beskeden begyndte med ”Som du sikkert er klar over …” som om jeg var dum, og fortsætter med at alle måske ikke forstår ironien. Jeg var jo ikke ironisk. Til slut skriver han at jeg kunne komme med i gruppen igen, hvis jeg undskyldte. Jeg blev meget provokeret af den måde, han skrev til mig på, siger den nittenårige.

– En forhastet handling

Russ.no ejes af to leverandører af udstyr til rustiden. Websitet har til formål at markedsføre produkterne.
Facebook-ansvarlig for Russ.no, Kristian Hansen, som slettede indlægget og skrev beskeden til Haukland beklager.

– Det var en fejlvurdering. Hun postede et indlæg, som blev slettet, siger Hansen til bodonu.no som først omtalte sagen.
Hansen beklager også at han sendte Haukland den private besked.

– Det var overilet, og det skulle ikke være sket. Men det var for at give en forklaring på, hvorfor det var blevet slettet, siger han.

– Dårlig kundebehandling

Haukland har fået en beklagelse fra russ.no, men er fortsat skeptisk over for de kommercielle rusaktører.
– Det er ikke et engangstilfælde. Jeg har fået mange tilbagemeldinger fra folk, som har oplevet dårlig kundebehandling fra dem.
Hun er alligevel mest optaget af måden at seksualisere rusperioden på i deres reklame.

– De har sagt, at de ikke vil bruge billedet mere, og jeg håber, at de skønner, at unge ikke ønsker at blive fremstillet som sexobjekter. Mange oplever at grænserne bliver overskredet i rustiden og med sådanne reklamebilleder siger russ.no at det er helt o.k, siger Haukland.

Billedet, som blev brugt i reklamen for Russematch ligger fortsat på russ.no.

Håber på forbrugermagt

Efter at Haukland delte oplevelsen på Twitter har hun fået mange støttende tilkendegivelser. Det er ikke bare kristne studerende som reagerer.

– Nu håber jeg, at både kristne og andre studerende ser deres rolle som forbrugere og bruger den magt, det giver. Jeg synes de kommende studerende bør finde deres egen måde at markere studiestarten på, og ikke bruge deres penge på kommercielle selskaber, siger hun.

Haukland peger på, at selv om det kan virke som de norske leverandører af udstyr til rustiden i Norge har et slags monopol, så findes der andre måder at skaffe tøj dertil.

– Det findes alternativer. Man kan finde almindelige røde eller blå bukser i butikken. Selv har jeg tænkt, at sy en kjole til rustiden.