Vejen udenom vold

Tidligere overrabbiner tager udgangspunkt i Det Gamle Testamente, når han forklarer, hvorfor vold aldrig kan retfærdiggøres af hverken religion eller hellige skrifter.

I sin nyeste bog ”Ikke i Guds navn” skriver Sacks, at vold aldrig kan retfærdigøres hverken af religion eller dens egne hellige skrifter. Det er en fortræffelig bog, fuld af dyb indsigt og viden.

Sjældent læser man så nuanceret og velovervejet et værk, som er værd at læse for enhver. Sacks er filosof og tidligere overrabbiner for Storbritannien og Commonwealth-landene. Han har skrevet mange bøger og betragtes som en af de mest indflydelsesrige debattører og intellektuelle i den engelsktalende verden.

Hvor kommer volden fra?

En af Sacks’ grundteser er, at vi mennesker på den lange bane har bedst chance for at overleve i grupper med identitet og fællesskab, ikke som enkeltstående individer. Problemet er så, at der kan opstå interne konflikter i en etableret gruppe. For bedst at løse dem, ser man ofte, at gruppen er nødt til at finde en syndebuk for at aflede volden inden for en splittet gruppe. Det løser dog aldrig de interne konflikter.

Om at forstå Det Gamle Testamente
Rabbiner Jonathan Sacks er forfatter til flere bøger og en indflydelsesrig debattør.

Sacks påviser, hvordan de tre monoteistiske religioner, jødedom, kristendom og islam, på forskellig tid og sted har argumenteret for at bruge vold til konfliktløsning, men først når man giver slip på volden og læser de hellige skrifter med åndfuld indsigt, vil man se, at det er her, løsningen findes. Altså netop gennem religion, da tro tilbyder identitet, mening og et sæt regler for opførsel, moral og spiritualitet.

Hans tese er, at religioner med Abraham som stamfar ikke har forstået fortællingerne i Det Gamle Testamente (GT), som de udspringer af. Derfor illustrerer han gennem centrale skikkelser, hvordan de abrahamitiske religioner er præget af rivalisering (om Guds kærlighed).

Sacks fortolker indsigtsfuldt forholdet mellem Kain og Abel, Isak og Ismael, Jakob og Esau, Rebekka og Lea, Josef og hans brødre for at vise, at den menneskelige kompleksitet rummer meget mere end det bogstavelige ord i GT. Og at Gud i disse fortællinger er den samme som i NT, og at hans kærlighed, retfærdighed og tilgivelse gælder både i GT og NT.

Sacks analyserer med bibelsk forståelse i kapitlet ”Den fremmede” og peger på faren ved en skyldkultur, hvor det onde aldrig er ens egen skyld, kun de ”andres”, for det fører til had og vold.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



De to sidste kapitler ”At give slip på hadet” og ”viljen til magt eller viljen til livet” rummer meget konstruktive tanker og formaner os til at bekæmpe had og religiøs vold med en fornyet forståelse af Mosebøgerne, da rationalisme alene ikke løser opgaven.

Jonathan Sacks: Ikke i Guds navn
– hvordan vi bekæmper religiøs vold • 315 sider
300 kr. • E-bog 139 kr. • Kristeligt Dagblads Forlag