Er kristen musik in?

Så er 2003 ved at være ved vejs ende og det er tid at se tilbage. I musikbranchen kan man se tilbage på et år hvor cd-salget er gået nedad, men på den kristne musikscene er der ved at komme nye tider.I Danmark kendte vi godt POD fra de foregående år, men i år er der kommet nye navne til.
Vi kan ikke komme udenom Stacie Orrico, som har taget Danmark med storm og strøg lige ind på hitlisterne med singlen „Stuck“. Hun har fået fuld opmærksomhed i medierne og har den sidste måned været aktuel med „More To Life“ på Boogielisten.
En anden spændende, og dansk, upcoming er Lampshade. De stjæler ikke overskrifterne i Boogie og Rundfunk, men andre har fået øjnene op for bandet fra Odense. På P3’s lytterbestemte hitliste, „Det Elektriske Barometer“, har Lampshade været at finde siden de udkom med debutalbummet „Because Trees Can Fly“, i starten af oktober. De sluttede helt i top, som nummer et, i slutningen af november. Musikbladet Gaffa skrev om Lampshade: „Én ting adskiller Lampshade fra de fleste andre danske indiebands. De er erklærede kristne og lægger ikke skjul på det, hvor de f.eks. til koncerter dedikerer sange til Gud. Omvendt er de dog heller ikke ligefrem musikalske vækkel-sesprædikanter.“
Stacie Orrico og Lamp-shade er bare to eksempler på, at kristne musikere begynder at vise deres evner og budskab uden for den „kristne“ osteklokke, også herhjemme.

Lampshade har været nr. 1 på „Det Elektriske Barometer“

Musik med budskab

I en tid hvor folk er søgende, er interessen for det kristne budskab steget.
Det amerikanske musikmagasin Billboard bragte en artikel i oktober om musik med større mening.
„En af grundene til at den kristne musik er kommet ud til de almindelige radiostationer er, at der er blevet en større åbenhed,“ skriver Billboard.
Popsangeren Natalie Grant giver sin forklaring på den øgede interesse.
– Kvaliteten er blevet bedre! For år tilbage brugte kristne pladeselskaber ikke så mange penge på et album, og det kunne ikke måle sig med „almindelige“ pop-albums!“
Oven i fremhæver hun, at budskabet er attraktivt for folk.
– Folk søger efter positive budskaber i en meget uhyggelig tid. De søger efter mere mening. Det kan gøres på mange måder og én af dem er igennem kristen musik, siger Grant til Billboard.
Det er selvfølgelig amerikanske folk som udtaler sig i Billboard, men det kommer lige så stille herhjemme.
Royal Music har netop fået aftaler med kædebutikkerne GUF og Axel Music om salg af kristen musik. Efter nytår forventes Stereo Studio og TP-Musik at komme med, så det bliver muligt at købe kristne cd’er dér.
Det bliver spændende at se, hvad 2004 kan bringe for den kristne musikbranche og om vi, i Danmark, vil se et gennembrud for kristen musik på de „almindelige“ hitlister.