Reklamemanden: Uprofessionelt at bruge sex i reklame
Carsten Skovlund fra Designwerk i Herning mener et brand bør skabes via grafisk kvalitet – ikke billig sex.Sex i reklamer er tricks under bæltestedet. Det mener indehaver af reklamebureauet Designwerk i Herning, Carsten Skovlund.
– Den holder ikke rent professionelt. Jeg vil naturligvis lægge mærke til den lækre steg på reklamen for Cult Shaker i vejsiden. Men det får mig ikke til at købe produktet selv om det måske får mig til at køre ind i bilen foran!
Reklamefolk bruger sex som en nem og billig måde at lave en virkningsfuld reklame på:
– Det er mere et udtryk for reklamemandens egen måde at tænke på end kundens præferencer, siger han. Derfor må reklamekøbere gerne sige fra og forvente mere af deres reklameleverandør.
Hvorfor bruger reklamebranchen egentlig seksuelle virkemidler, spurgte vi:
– At reklamere handler jo om at skabe opmærksomhed om et produkt. Og her er der nogle reklamefolk, der bruger mere psykologiske metoder for at ramme menneskers underbevidsthed. Det seksuelle rammer direkte.
Carsten Skovlund sammenligner med tøjfirmaet Colors of Benettons kontroversielle reklamer for nogle år siden.
– De viste bl.a. lig af krigsofre. Da jeg så dem, sagde jeg til mig selv: De billeder vil jeg aldrig se mere! Sådan nogle reklamer rammer med et slag. Sex bruges på samme måde. Det trænger igennem vores mentale filtre og siger pang i underbevidstheden!
Rent professionelt kan reklamer med seksuelle undertoner til nøds forsvares, når de i en eller anden grad har noget med produktet at gøre. Men på et tidspunkt hopper kæden af, mener han.
– Jeg blev en gang bedt om at lave en reklame med en anhænger, der blev sat på bilens træk. Det bad man mig om at få noget seksuelt ud af. Men da stod min fantasi godt nok af!
– Så langt hen ad vejen: Nej, den holder ikke. Men reklame skal naturligvis appellere.
Reklameguruen Leo Bennet sagde: Du kan ikke kede folk til at købe varen. Så en eller anden form for underholdning er nødvendig. Men det kan hurtigt blive for vammelt!
Hvad er din personlige holdning?
– Der må være en grænse, og man kan beslutte at sætte den tidligt. Når man som jeg færdes i forretningsmiljøet, møder man fx ofte nogen der fx flirter med øjnene. Her har jeg valgt at sætte en grænse for mig selv. Jeg vil have en standard for mit liv og bevare min integritet.
– Og jeg kan sige at, i mit firma bruger vi ikke sex i reklamer. Jeg vil i stedet levere et grafisk design af høj kvalitet. Det mener jeg er vejen til en høj brand-effekt.