Mere Dostojevskij

I 1935 kastede den østrigsk fødte amerikanske instruktør Josef von Sternberg sig over en lavbudget-filmatisering af Dostojevskijs store romanklassiker Forbrydelse og straf med Peter Lorre i hovedrollen som Rodion (i filmen kaldt Roderick) Raskolnikov.Det er på overfladen og groft fortalt historien om morderen Raskolnikov, der finder sammen med luderen Sonja, og som politiinspektøren Porfiry har under mistanke for mordet. Mellem de tre udvikler der sig efterhånden et stærkt spil om skyld og en kattens (Porfirys) leg med musen (Raskolnikov); på grund af Sonjas indtrængende bønner ender Raskolnikov med at melde sig selv og tage straffen på sig.
De store dostojevskij’ske dybder har filmen selvfølgelig ikke, men den får dog tegnet et rimeligt portræt af manden, der opfatter sig selv som overmenneske og derfor mener, at han ikke med sit mord kan rammes af loven. Men hans samvittighed, som Sonja taler til og giver mæle med Bibelen i hånden, vil ikke give ham ro og overbeviser ham langsomt om, at han har begået en forbrydelse, som må sones.
Peter Lorre klarer rollen som det modsætningsfyldte og martrede menneske fint og sådan, at vi ikke forbliver upåvirkede af hans kampe og kvaler. De to øvrige bærende roller – Marian Marsch som Sonja og Edward Arnold som Porfiry – er også udmærkede, Marsch dog nok lidt for engle-agtig og Arnold lidt for godmodig eller ufarlig. Slutningen, hvor Raskolnikov melder sig, er svag; den får i høj grad filmen til at ligne den B-film, som den så også er. Der er den måde, filmen slutter på, trods alt bedre i Hallmark-produktionen af den (for tv 1998 og med Patrick Dempsey som Raskolnikov og Ben Kingsley som Porfiry); de sidste billeder her er fra fangelejren i Sibirien – endda fra kirken, så budskabet bliver (mere end) helt klart!
Niels Jørgen Vase

Crime and Punishment (Forbrydelse og straf)
84 min. • Kirkebutik.dk-pris: 130 kr.