Israelsk-egyptisk grænsebarriere opføres i forrygende tempo
Israel vil forhindre illegale afrikanere i at komme ind i landet.I bestræbelserne på at forhindre illegale afrikanske indvandrere at komme ind i Israel er tempoet
øget for at opføre en 240 km lang israelsk-egyptisk grænsebarriere – og der bygges nu en kilometer hver dag.
Over 170 km står allerede færdigt. Ifølge det israelske forsvarsministerium vil 95 procent af dette vældige bygningsværk være opført i løbet af omkring fire måneder. Barrieren skal stå færdig inden udgangen af dette år.
Over 100 entreprenørers arbejdsstyrker er i fuld gang med opgaven. Deres bulldozere, cementblandere og boremaskiner ses – og høres – mange steder. De hvirvler ørkenstøvet op, mens arbejdet fortsætter støt.
Blandt barrierens udstyr er kameraer, radar og sensorer, og den vil nogle steder være otte meter høj.
Andetsteds i verden bygges også svære grænsebarrierer, bl.a. mellem Indien og Bangladesh og mellem USA og Mexico. Det er planlagt, at barrieren i USA skal være 2000 miles (3200 km) lang, fra Texas til Californien, men der er problemer med finansieringen.
Barriererne skal bidrage til at standse infiltratorer og forhindre terrorangreb. Et sådant fandt sted nær feriebyen Eilat i august i fjor, da otte israelere ble dræbt.
I Israel vil spærringen opføres fra et sted nær Eilat til Kerem Shalom grænseovergangen
ved Gaza-området. Det er et øde område med alskens dyr og geologiske fænomener. Nogle kilometer nord for Eilat ligger naturskønne steder som Netufim Canyon og Den røde Canyon, en slags miniatureudgaver af USA’s berømte Grand Canyion. Gazeller springer omkring, og der er et rigt fugleliv.
På Sinai-siden ses med jævne mellemrum egyptiske militærstillinger og nærmere vejen nu og da israelske militærposter.
I adskillige år har dette område været totalt fredeligt. Stilheden afbrydes nu af, at stort antal afrikanske potentielle infiltratorer prøver at komme over grænsen til Israel i tusindtal, hjulpet af beduinske menneskesmuglere.
Miljøet
Israelske miljø-grupper har anmodet forsvarsministeriet om at genoverveje opførelsen af grænsebarrieren, fordi “den vil forvolde uoprettelige skade på områdets unikke landskab og skære en 10 meter bred strækning mellem inspirerende bjergtoppe og et uspoleret landskab, og krydse Gishron-floden, en af stedets naturperler”.
Miljøfolkene siger, at stedets enestående geologiske og zoologiske fænomener vil blive uigenkaldeligt berørt.
Det er imidlertid usandsynligt, at forsvarsministeriet vil acceptere disse argumenter fordi det er presserende at opføre grænsebarrieren.
– Vi har valgt ruten bl.a. ved at tage hensyn til naturen, hedder det i en udtalelse fra forsvarsministeriet..
Beduiner trænger igennem
Sikkerhedsbarrieren vil koste flere milliarder shekler. Men er den udgiften værd?
I slutningen af april i år blev den gennembrudt for første gang, efter at fem andre forsøg var slået fejl. Det var lykkedes infiltratorerne – beduinske smuglere – at skære sig igennem med hydrauliske og mekaniske redskaber. De blev taget til fange af israelske soldater.