Mange reaktioner på Jesussandaler

(Læsetid: 2 minutter)

Kvickly opfordres til at standse salget af en omdiskuteret sandal
I en husstandsomdelt reklame d. 10. maj prøver forretningskæden Kvickly at sælge strandsko med Jesus og Jomfru Marias billede prentet på fodsålerne.

Sandalerne med motiver af Jesus (øv.) og Jomfru Maria, Jesu mor (ned.) – fra Kvicklys tilbudsavis

En katolsk menighed har indgivet politianmeldelse mod Kvickly for at sælge blasfemiske klip-klap-sandaler, siger næstformand i det katolske menighedsråd i Vordingborg, Johannes Kuli.
Til Udfordringen har udlændinge fra Afrika, Asien og Mellemøsten udtrykt deres forargt over, at Kvickly placerer Jesus og Maria under folks beskidte fødder. I disse verdensdele er fødderne absolut urene.
– Er det næste toiletpapir med billeder af Jesus?, spørger sognepræst Jens Fischer-Nielsen fra Esbjerg, der efter en engelsksproget gudstjeneste søndag i Kvaglund Kirke indsamlede underskrifter som en protest. Han fortsætter:
– Efter 12 år som missionær i Asien ved jeg, hvor stor foragt det viser, hvis man træder på noget eller fører sine fødder i retning af nogen.
Tager parti for flertallet
Informationschef i FDB Jens Juel Nielsen beklager ”sandalsagen”, men afviser, at der ligger en bevidst nedgørelse af de kristne ikoner bag Kvicklys prioritering.
– Der er helt klart nogle grupper i befolkningen, der mener, at grænsen klart er overtrådt. Vores vurdering var, at det var de færreste, der ville tage sandalen religiøst grænseoverskridende.
– Det er svært at gøre det rigtige for alle, og vi håbede, at den store del af befolkningen ville synes, sandalerne er flotte, da vi fandt varen i London.
– Men at det skulle være et dybt krænkende angreb på kristendommen og alle kristne, har jeg meget svært ved at forstå med min indgang til det, men jeg må respektere dem.
Ved redaktionens slutning ville Kvickly ikke drage nogen konsekvenser af de mange henvendelser og trusler om at boykotte Kvickly, hvis ikke sandalerne blev taget bort fra butikkerne og destrueret.
– Vi vil lige se, hvordan det går, og hvordan kunderne i de 86 varehuse generelt ser varen. Det indgår i vores overvejelser. Vi lytter og samler reaktionerne. Og det gør indtryk, fordi det kommer fra folk, der har tolket det religiøst, siger Jens Juel Nielsen til Udfordringen.
Reaktioner kan sendes til kvickly@kvickly.dk.

Presset har nu medført, at Kvickly nu er bukket under for presset og fjernet sandalerne fra hylderne.
– Afgørende for Coop Danmarks beslutning har været, at det er så bred en del af befolkningen, der har følt sig stødt, lyder det i en pressemeddelelse fra Coop Danmark, som står bag Kvickly-butikkerne.

Læs også