Aktiv erhvervsleder blev frivillig ”skibsredder”

s2_profilSkaffer dansk støtte til Mercy Ships.

Jens Erik Engelbrecht har haft nogle gode direktørjob på bl.a. Stålvalseværket i Frederikssund og Københavns Lufthavn, men da han kunne pensionere sig selv, var det for at arbejde gratis for den velgørende organisation Mercy Ships.

– I 90’erne var jeg nogle gange med til Prayer Breakfast i USA, hvor en masse kristne ledere mødes med præsidenten.
Her mødte jeg Don Stevens, som er grundlægger af Mercy Ships. Og jeg lovede ham, at jeg ville være med til at genstarte organisationen i Danmark, fortæller Jens Erik Engelbrecht.
Han er vokset op i frikirken Kristent Fællesskab, men kommer i dag i folkekirken i Helsinge, hvor han er næstformand i menighedsrådet og glad for sognets tre gode troende præster.

Gode lederjob

Han arbejdede oprindeligt som metalur – en slags kemiingeniør – på Stålvalseværket i mange år.
I 2001 blev han headhuntet til en stilling som resortdirektør under Niels Boserup.
Engelbrecht havde bl.a. ansvar for salg, herunder parkeringshusene, som er en meget stor indtægtskilde, samt for Roskilde Lufthavn, og andre områder med i alt ca. 2500 ansatte.

I 2007 fik han ”et tilbud, han ikke kunne sige nej til”. Nemlig et vellønnet job hos en stor ejendomsudviklings-virksomhed, der bl.a. byggede store indkøbscentre. Her var han i tre år og medvirkede til, at den store virksomhed ikke krakkede under krisen.
Men Jens Erik ser det også som Guds timing og velsignelse.
– Da jeg på den måde hurtigere kunne lade mig pensionere, gik jeg som 61-årig på pension i 2010 for at gå all-in i at opbygge Mercy Ships i Danmark.

Fra YWAM til Mercy Ships

Mercy Ships var oprindeligt en del af Ungdom Med Opgave (YWAM). Man drev hospitalsskibet Anastasis med mange frivillinge. Men det var svært for en stor organisation som YWAM at holde fokus også på skibsmissionen, så Don Stewens udskilte skibsafdelingen som Mercy Ships.

Det foregik stort set i fordragelighed, og de to organisationer har fortsat samarbejde og hovedkontorer tæt ved hinanden i Texas.
Desuden er der nationale afdelinger i 16 forskellige lande. Og Jens Erik Engelbrecht har kunnet skaffe midler fra en del maritime fonde. Fx har Maersk gratis transporteret 45 containere med udstyr. Det gode hospitalsskib får lov at købe olie i koncernen til intern pris. Også redderiet J. Lauridsen og MAN-koncernen har støttet arbejdet gavmildt.

Dronning Ingrid

Det oprindelige hospitalsskib, Anastasis, måtte efterhånden udskiftes, fordi det ikke levede op til de moderne krav fra myndighederne. I en overgangsperiode havde man to andre mindre skibe.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



I 1999 købte Mercy Ships storebæltsfærgen Dronning Ingrid og fik færgen ombygget på et værft i Skotland. Det kom desværre til at tage 8 år, bl.a. fordi værftet undervejs gik konkurs. Men i 2006 kunne skibet endelig komme i gang med at hjælpe nødlidende mennesker i Afrika med kristen barmhjertighed. Det fik navnet ”African Mercy”.

Skibet sejler nu som regel langs den vestafrikanske kyst fra land til land. Skibet lægger til kaj i ca. 10 måneder. Omkring 450 mennesker arbejder på skibet, langt de fleste frivilligt, men enkelte søfolk må hyres, hvis der ikke er frivillige nok med de nødvendige uddannelser.

– Forud for, at skibet lægger til, er der kontakt til en lokalt hospital. Det ombygges og forbedres i forbindelse med besøget, så det kan fungere bedre bagefter. Ofte er hospitalerne i Afrika i en elendig forfatning. Alt skal restaureres.
Og endelig sørger vi også for at træne og uddanne det lokale sundhedsspersonale, fx i at behandle øjensygdomme.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Vi har også otte tandlæger, som der ellers ikke er mange af i Afrika, ombord.
På skibet når vi i løbet af en sæson at hjælpe ca. 15.000 mennesker med i alt 30.-40.000 behandlinger, da nogle har brug for flere behandlinger. Og man kan forestille sig, hvilken stor betydning det har for hver enkelt af de mennesker der hjælpes, og deres familier. I Afrika dør mange jo af infektioner og sygdomme, som godt kan behandles.

Efter at Jens Erik Engelbrecht nogle år havde arbejdet med at organisere og skaffe midler til Mercy Ships i Danmark, blev Ulla Jarnvig Holst – søster til den berømte vejrmand – ansat som sekretariatsleder.

Netop i disse uger sender DR-K en række på fire udsendelser om Mercy Ships hver mandag. (Se interview med den danske sygeplejerske Elisabeth Rostved.)
Når Jens Erik Engelbrecht har kastet sin energi og sine evner over Mercy Ships, skyldes det, at han selv er troende kristen og gerne vil gøre en forskel.

Og han ser frem til, at Mercy Ships i løbet af nogle år kan tage et nyt hospitalsskib i brug, som er ved at blive bygget i Kina.
Det er dobbelt så stort, som det nuværende…!


Artiklen fortsætter efter annoncen: