’Nu måtte jeg bare sige ja til Jesus!’

Evangelisten Stefano var en af de første kristne fra barabaig-stammen. Nu er også hans gamle mor blevet døbt.
Evangelisten Stefano var en af de første kristne fra barabaig-stammen. Nu er også hans gamle mor blevet døbt.

I Tanzania er mange kvinder fra nomadestammen barabaig’erne blevet døbt. Evangelisten Stefanos gamle mor er en af dem, skriver Luthersk Mission.

Stefano var en af de første fra barabaig-stammen, der blev kristen gennem LM’s missionsarbejde blandt nomader i Tanzania. Senere blev han evangelist blandt sit eget folk.
I mange år ville Stefanos mor ikke have noget med ham at gøre. Men nu – efter at kvindelige evangelister flere år i træk har været ude for at tale med barabaig-kvinder – har hun endelig opgivet sin modstand og er blevet døbt.
”Nu måtte jeg bare sige ja til Jesus – jeg kunne ikke stå imod ham længere,” har hun sagt.
LMs tidligere Tanzania-missionær Agnes Rahbek fik den glædelige nyhed for nylig under et besøg i Tanzania. Sammen med sin mand var hun missionær blandt nomaderne fra 2001-2012.

Det seneste år er flere kvinder kommet til tro og blevet døbt.
-Det er et resultat af den langvarige kontakt, vi har haft med stammen, siger Agnes Rahbek. Hun tilføjer, at det har været meget svært at nå barabaig-kvinderne. Blandt nomaderne har kvinder ikke ret høj status. Og de evangelister, der besøgte barabaigerne, var mænd. De kunne ikke få kontakt til kvinderne, så derfor er det hidtil primært barabaig-mænd, der er blevet døbt.
Men for nogle år siden bad en masai-præst Agnes Rahbek om at komme med ud og evangelisere i et område, hvor der var mange barabaiger. ”De vil lytte til dig som kvinde” sagde han.

Sammen med et par kristne barabaig-kvinder dannede Agnes Rahbek et evangelisationsteam, der i flere år har besøgt kvinderne på bopladserne omkring Iringa. Denne kvinde-til-kvinde-kontakt har nu båret frugt.
– De kvinder, som før levede i stor frygt for gudernes vrede, har fået en dyb fred i deres liv ved at tage imod Jesus. Deres liv var styret af ofringer og angst for, at deres guder skulle straffe dem med sygdom. Derfor gjorde det indtryk på dem at høre, at de to kristne barabaig-kvinder, vi havde med, havde kendt Gud hele deres liv og ikke var blevet straffet. Den ene havde endda fem levende børn.
Det at flere ældre kvinder nu er blevet døbt, kan få særlig betydning i nomadestammernes kultur, fordi man lytter til dem, der er ældre og har mere livsvisdom, vurderer Agnes Rahbek.

LM begyndte missionsarbejdet blandt nomader i 1993. Nu er det den lutherske kirke i Tanzania, ELCT, der står for arbejdet blandt nomaderne i det sydvestlige Tanzania. Det drejer sig om masaifolket, barabaigfolket, iraqwfolket og sukumafolket samt en række mindre stammer.
KBR/Bodil