Hvad gør jeg, når jeg vågner og er bekymret?

(Læsetid: 3 minutter)
Du kan tage nogle meget lange ind- og udåndinger (tæl til fem for hver indånding og hver udånding). Når du skal tælle (inden i dig selv eller højt), kan du ikke samtidig tænke på alle bekymringerne.

Kære Jørn og Karin.
Jeg er lidt af en bekymret sjæl.
Jeg har igennem længere tid vågnet midt om natten og har derefter svært ved at falde i søvn igen, fordi jeg så kommer i tanke om mange forskellige ting, der gør mig bekymret.

Har I nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre, når jeg vågner midt om natten og ikke kan sove igen?
Hilsen den bekymrede

Kære bekymrede
Det er ikke rart at få forstyrret sin nattesøvn, og for nogle kan det være særdeles frustrerende.

Først og fremmest er det godt, at du har registreret, at det er pga. bekymringer, at du ikke kan sove. Du kan ikke nødvendigvis forhindre bekymringerne i at komme, men du kan undgå at give dem næring ved at blive ved med at tænke på dem.

Som oftest kan du alligevel ikke handle på bekymringerne midt om natten ved fx at ringe til lægen eller lign. Så du kan sige til dig selv: “Det kan jeg ikke gøre noget ved lige nu, så jeg vælger at slippe det igen”. Hvis det er noget, du skal huske, kan du have en blok ved siden af dig, så du kan skrive det ned, så du ikke skal bruge energi på at huske det. Når du har skrevet det ned, kan du lettere slippe det, da du ved, at du handler på det på et senere tidspunkt.

For det andet kan det være godt at fokusere på din vejrtrækning, når du ikke kan sove. Tag nogle meget lange ind- og udåndinger (tæl til fem for hver indånding og hver udånding). Når du skal tælle (inden i dig selv eller højt), kan du ikke samtidig tænke på alle bekymringerne, så det afleder din opmærksomhed og hjælper dig ud af den onde cirkel.

Den rolige vejrtrækning har en beroligende virkning på dit nervesystem, som vil kunne mærkes både i din krop og i dine tanker, og det vil gøre det lettere for dig at falde i søvn igen.

Samtidig kan du vælge at aktivere din tro. Det er godt at bruge skriftsteder fra Bibelen til dette, fx “Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud” (Rom. 8:28). Prøv at sige højt til dig selv:

“Tak Gud, at du vil lade alt falde på plads i denne situation. Jeg giver min bekymring til dig og slipper den i tro på, at du tager hånd om situationen.”

Du kan jo starte med at prøve disse ting og se, om ikke det hjælper dig på vej. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Jørn og Karin

Læs også